Menu
ingredient-havermout-2.jpg

10 tips voor glutenvrij eten

“Ik eet geen gluten!” hoor je ineens iedere hipster roepen. Deze dames en misschien ook wel heren denken namelijk dat je van gluten dik wordt. En dat lieve mensen, is niet het geval. Deze “anti gluten hype” draait chefs tot waanzin. Waar ze voorheen rekening moesten houden met een een handvol allergeen vrije recepten, is het nu bijna de hele avond improviseren. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Om dit misverstand uit de wereld te helpen schrijf ik deze blog. En tuurlijk gebruik ik zelf ook meelvervangers en zaden zonder gluten, maar dit doe ik omdat ik van gevarieerd eten houdt. En ik eet ook gewoon brood, omdat ik dat lekker vind, want ik heb geen gluten intolerantie.

Wat zijn gluten?

Gluten is een eiwit dat in graansoorten zoals rogge, tarwe, gerst en kamut zit. Gluten zitten dus ook in alle producten die deze ingrediënten bevatten zoals brood, crackers, maar ook soms in vleeswaren en sauzen. Bij mensen met een gluten intolerantie worden de gluten niet goed opgenomen en dit kan klachten zoals hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid en spijsverteringsklachten opleveren. Bij een intolerantie stapelt het zich vaak op, zodra een persoon in  korte tijd veel gluten eet, kan dit voor de eerder genoemde bijwerkingen zorgen. Een intolerantie is echter nog geen allergie. Bij Coeliakie (= intolerantie) is het lijf immuun voor gluten en zorgt zelf de kleinste hoeveelheid al voor een chronische ontsteking in de darmen. Mensen met coeliakie moeten verplicht glutenvrij leven, willen ze niet met buikpijn door het leven gaan.

Vandaag geef ik je 10 tips als je glutenvrij moet of wilt eten

  1. In plaats van tarwebloem kun je in de meeste recepten kokosmeel, boekweitmeel, quinoameel, amandelmeel, rijstebloem, kikkererwtenmeel of Teff  gebruiken. Experimenteer er vooral mee en meng ze met elkaar voor het beste resultaat.
  2. Havermout is van nature glutenvrij en het ideale graan om mee te bakken of te ontbijten. Zorg er wel voor dat je een gecertificeerde glutenvrije haver te pakken hebt. Want juist bij havermout ligt kruisbesmetting op de loer.
  3. Lees de verpakking goed, want zelfs in producten waarvan je het niet verwacht zitten gluten. Het is verplicht om allergenen op een verpakking te vermelden, kijk hier dus goed naar.
  4. Houd ook rekening met kruisbesmetting. Een glutenvrij taartje uit een bakkerij  kan best in aanraking geweest zijn met tarweresten. Houd hier dus rekening mee voordat je iets koopt.
  5. Houd ook thuis rekening met kruisbesmetting. Neem een aparte broodplank, een apart broodrooster, koop een aparte zeef en houd je aanrechtblad goed schoon.
  6. Hoe puurder hoe beter. Maak alles zelf, dan weet je ook wat er in gaat. De samengestelde sauzen, maaltijden en verpakte gerechten bevatten vaak gluten. Als je alles zelf maakt weet je zeker dat je geen gluten binnenkrijgt.
  7. Zorg dat je altijd iets bij je hebt voor onderweg. Tegenwoordig kan je ook in de supermarkt steeds meer glutenvrije producten kopen. Het is altijd handig om bijvoorbeeld glutenvrije tussendoortjes bij je te hebben. Of maak deze glutenvrije eierkoeken. Mocht er niets te voorhanden zijn dat glutenvrij is, dan heb je dit altijd nog achter de hand.
  8. Doe aan meal preppen. Leven met een intolerantie of allergie betekent gewoon meer plannen. Kook voor een paar dagen vooruit en bewaar de bakjes in de koelkast. Als je dan een keer laat thuis komt uit je werk, hoef je in ieder geval niet meer over je eten na te denken.
  9. Buiten de deur eten? Geef het van tevoren door aan de chef. De meeste restaurants houden rekening met allergieën en hebben alternatieven op de kaart staan. Geef ook aan dat je echt een allergie hebt en dat kruisbesmetting al vervelende gevolgen kan hebben.
  10. In de supermarkt vind je een uitgebreid aanbod aan glutenvrije producten. Van pasta tot wraps en brood (zelfs glutenvrije croissants), en van koekjes tot snacks. Bij deze producten weet je zeker dat ze glutenvrij zijn. En je kunt ze dus met een gerust hart eten.

Eet jij glutenvrij? En is dat vanwege een intolerantie of allergie? Wat zijn jouw tips? Laat het weten in de comments!

Word gratis MEMBER van Uit Pauline’s keuken en bewaar al je favoriete recepten en maak weekmenu’s in je persoonlijke account & profiteer van exclusieve aanbiedingen.

Meld je aan