The Basics #7 Groente bereiden

The Basics #7 Groente bereiden

Deel 7 van de online kookcursus gaat over groente bereiden. Ik hou zelf heel erg van groente en dat zie je ook terug in mijn blog. Ik ben opgegroeid met veel groente, we hadden een eigen moestuin en later toen we de tuin niet meer hadden, stond er elke dag verse groente op tafel. Wel altijd gekookt, soms met een sausje of een klontje boter.

Maar met groente kun je veel meer dan alleen koken, mijn favoriete bereiding is geroosterde groentes uit de oven en dan het liefst in combinatie met kaas. In deze les laat ik jullie zien 10 bereidingen van groente zien.

salades maken

Rauw
Heel veel groentes kun je rauw eten. De meest bekende is eigenlijk sla, dat eten we altijd rauw. Maar ook rode kool, witte kool, boerenkool, broccoli, spinazie, chiogga bietjes, wortelen, witlof, andijvie, bleekselderij en paprika kun je heel goed rauw eten.

Koken
Vroeger aten we altijd gekookte groente. Groentes die vaak gekookt worden zijn broccoli, bloemkool, spruitjes bieten, wortelen en boontjes. Was de groentes en verwijder oneffenheden met een mesje. Snijd ze eventueel in kleinere stukjes. Kook de groentes in ongeveer 8 – 10 minuten gaar in water met zout. Breng ze op smaak met wat peper en zout of serveer met een old scool sausje.

Blancheren
Blancheren is het kort koken van groentes. Hierdoor houden ze een bite. Groentes die vaak geblancheerd worden zijn boontjes en peultjes. Ook worden groentes soms kort geblancheerd alvorens ze de oven in gaan. Was de groentes en verwijder oneffenheden. Kook de groentes in ongeveer 2 tot 3 minuten beetgaar in ruim water met zout. Spoel de groentes vervolgens direct af met koud water of leg ze in ijswater. Op deze manier stopt het garingsproces en blijven je groentes een lekkere bite houden.

basisvoorraad

Stoven
Een wellicht wat ouderwetse manier is het stoven van groente in  roomboter. Worteltjes en prei kun je goed gaar stoven. Was de groentes en verwijder oneffenheden. Snijd ze in stukjes. Neem een pan en fruit een gesnipperd uitje aan in een klontje boter. Voeg de groentes toe en eventueel een scheutje bouillon. Laat de groente op een laag vuur zachtjes gaar stoven. Voeg eventueel een scheutje rom toe en breng de gestoofde groente op smaak met peper en zout.

Glaceren
Glaceren is hetzelfde als stoven, alleen wordt er een lepel suiker of wat honing toegevoegd. Op deze manier krijgt de groente een zoete smaak en krijgen ze een hele mooie glans.  Deze methode wordt vooral bij worteltjes gebruikt.

Wokken of Roerbakken
Groentes zoals prei, paprika, uien, champignons, paksoi en peultjes kun je heel goed wokken. Verhit wat olie in een wok en laat dit goed heet worden. Voeg de groentes stapsgewijs toe. Begin met de groentes die het meest hard zijn en dus de langste garingstijd hebben. Bak de groentes op een hoog vuur in korte tijd gaar. Roer het tussentijds regelmatig om. Breng de wokgroentes verder op smaak met peper en zout of een lekker woksausje.

Roosteren in de oven
Heel veel groentes lenen zich goed om te roosteren in de oven. In de winter rooster ik pompoen, bieten, knolselderij en in de zomer tomaten, paprika, uien en aubergine. Neem een grote braadslee en verdeel wat olie over de bodem. Was de groentes en snijd ze in stukken, breng de groente vooraf op smaak en besprenkel het met wat olijfolie. Rooster de groentes in ongeveer 25 – 30 minuten gaar in een voorverwarmde oven op 200 graden.

Grillen
Courgettes, paprika’s en aubergine kun je heel goed grillen in een grillpan. Laat een grillpan goed heet worden. Snij de groente in dunne plakken, breng ze op smaak en bestrijk ze met wat olijfolie. Gril de groentes nu aan weerszijden goudbruin en laat ze uitlekken op een keukenpapiertje.

Groentepuree of creme 
In chique restaurants zie je vaak een crème van groente in een mooie veeg op het bord liggen. Van groentes zoals pompoen, knolselderij, bieten, wortelen, maïs kun je heel goed een puree of crème maken. Kook de groentes gaar in water met zout en giet ze vervolgens af. Voeg roomboter of room toe en pureer de groente glad met een staafmixer. Breng de puree verder op smaak met peper en zout.

Gratineren
Net als aardappelen kun je sommige groentes ook gratineren met een laagje kaas. Dit is vooral lekker met groentes zoals prei, witlof of de harde soorten zoals pompoen. Blancheer de groentes gaar en laat ze vervolgens uitlekken. Leg de groentes in een ovenschaal en garneer het met bechamelsaus met kaas of enkel kaas. Zet de oven op 200 graden op de grills stand en leg de schaal maximaal 10 minuten in de oven. De kaassaus vormt een lekker krokant laagje.

chiogga bieten


Log in of maak een account aan

Om favorieten op te slaan moet je ingelogd zijn.

Registeer of log in