Menu
DSC_0118-1-710x380.jpg

Superfoods Chia zaad, Goji bessen en Rauwe cacao

Gezond en bewust eten is echt een Trend. We willen weten wat we eten en gaan bewuster met voeding om. Biologisch eten, minder vlees eten, helemaal geen dierlijke producten eten, iedereen kent wel iemand die een bewuste levensstijl aanhoudt. Zelf ben ik een bewuste eter, ik eet niet altijd biologisch, maar wel puur. Ik eet niet veel vlees en als ik vlees eet, is het scharrelvlees of bio.

Al eerder schreef ik over de groene smoothies hype. Ook iets wat bijdraagt aan een healthy lifestyle. Nog zo’n ding is superfoods, alleen het woord klinkt al goed. Superfoods zijn vaak zaden, noten en andere niet dagelijkse ingrediënten die heel goed voor je zijn. Superfoods zijn voedingsstoffen die uit gaan van de kracht van de natuur, dit gaat van bijenpollen, hennepzaad tot de meer gangbare soorten die ik hier bespreek.

Ik heb de 3 meest gangbare superfoods voor je op een rijtje gezet. 

Chia zaad

Chia zaad

Chia zaad kent een rijke historie, dit werd al door de Azteken gegeten. Het zaad wordt gewonnen uit de Chia plant, een Mexicaanse muntplant. Chia zaad bevat veel vitamines, mineralen, eiwitten, enzymen, aminozuren, vezels en Omega 3 vetzuren. Een grappig detail is dat chiazaad, water absorbeert, als je een el chia in water laat staan, ontstaat er een soort pudding achtige emulsie. Chia wordt gebruikt in salades, door de yoghurt of havermout of verwerkt in gezonde bars zoals ik hier gedaan heb. 1 – 3 el per dag zou bijdragen aan een gezonde levensstijl.

Goji bessen

Goji bessen

Goji bessen worden ook wel superbessen genoemd. Ze vinden hun oorsprong in Mongolië, Tibet. Goji bessen lijken op rozijnen maar zijn felrood van kleur, de smaak is friszuur, te vergelijken met cranberry’s. De goji bes bevat veel voedingsstoffen als Vitamine C, mineralen en beta caroteen en 18 verschillende amino zuren. Je kan Goji bessen eten als snack, door de yoghurt, in een smoothie of je kan er thee van trekken. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is een klein handje per dag.

Rauwe Cacao

rauwe cacaoAl eerder schreef ik een artikel over Lovechock, een reep gemaakt van rauwe cacao. Maar je kan ook rauwe cacao nibs kopen. De rauwe cacao bevat geen suiker en melk en is ongeraffineerd. Rauwe cacao bevat veel vitamines, mineralen, magnesium, ijzer en anti oxidanten. Rauwe cacao is een van de beste voedingsmiddelen uit de natuur omdat deze een goede mix van voedingsstoffen bevat. Je kan het zo als snack eten, in combinatie met wat noten maar je kan het ook in diverse bakrecepten gebruiken. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 10 gram per dag.

Hoe gebruik ik het?

Ik eet bijna elke dag een handje chia zaad door mijn yoghurt. Ik kan niet zeggen dat ik me er direct zoveel beter door voel. Maar baat het niet dan schaadt het zeker niet. Van de goji bessen maak ik vaak thee, deze geven een fris zoete smaak aan de thee. Rauwe cacao eet ik eigenlijk bijna nooit, hoewel ik het wel heel erg lekker vindt.

Eet jij wel eens superfoods en voel je je daar ook beter door?

 

Word gratis MEMBER van Uit Pauline’s keuken en bewaar al je favoriete recepten en maak weekmenu’s in je persoonlijke account & profiteer van exclusieve aanbiedingen.

Meld je aan