Review: Pindakaas kookboek

Ik denk dat heel veel pindakaaslovers hier al tijden op zaten te wachten. Een echt pindakaas kookboek. En nu is het er! Dankzij Saskia Lelieveld & Marije Sietsma kan nu iedere pindakaas addict genieten van de heerlijke baksels en gerechten uit het Pindakaas kookbook. En ook als je geen pindakaasverslaafde bent zul je met dit boek ongetwijfeld blij zijn. Want als die verslaving er nog niet is, dan komt hij wel na het maken van een aantal recepten uit dit boek.

Pindakaas kookboek

Ik ben zelf dol op pindakaas. Pauline en ik passen het ook toe in gerechten, lekkere baksels of toetjes. Zo hebben we al eens peanutbutter popsicles gemaakt, maar ook pindakaas ijs sandwiches en lekkere healthy repen. Maar ook gewoon ouderwets op een plak brood kan ik echt genieten van pindakaas. Dit Pindakaas kookboek geeft me weer wat nieuwe inspiratie om aan de slag te gaan met dit heerlijke goedje.

Het boek is onderverdeeld in 5 hoofdstukken: Ontbijt, Koek enzo, Taart & plaatwerk, Hartig en Toetjes. Het boek begint met een basisrecept voor het zelf maken van pindakaas. Handig!

Pindakaas kookboek

Pindakaas kookboek

In het ontbijt hoofdstuk trekt de pindakaastosti met banaan meteen mijn aandacht. Wat een bijzondere combinatie. En ook heel erg geschikt voor de kids. Verder vind je in dit hoofdstuk lekkere recepten voor granola, havermoutwafels en bananenbrood. Uiteraard allemaal met een vleugje pindakaas.

Van het hoofdstuk Koek enzo word ik helemaal blij. Ik zie een lekker recept voor pinda chococups, maar ook bacon chocokoekjes! Hmm, dat lijkt me echt ontzettend lekker. Ook staat er een pindakaas popcorn in het boek. Yum! Ik ben dol op popcorn, in alle soorten en smaken. Deze met pindakaas lijken me dan ook superlekker. Bij het Taart & Plaatwerk deel loopt het water me echt in de mond. De pindakarameltaart met een Oreobodem lijkt me echt hemels. En wat dacht je van Fudge, gemarmerde brownies of Rocky Roads?

De fotografie en vormgeving van het boek vind ik erg mooi. De foto’s nodigen meteen uit tot proeven. De recepten zijn uitgeschreven op pagina’s met een afwijkend formaat en op een andere papiersoort. Leuk en grappig detail. Dit heb ik nog nooit in een ander boek gezien.

Pindakaas kookboek

Naar het hartige hoofdstuk was ik ontzettend benieuwd. Want wat kun je toch veel kanten op met pindakaas. Dat bewijzen de recepten in dit hoofdstuk maar al te goed. Van pindasoep tot aan plakkerige spareribs en van gehaktballetjes tot aan broccolikroketjes. Je kunt het zo gek niet bedenken. Het ziet er allemaal even lekker uit en ik vind het heel leuk om te zien wat je allemaal met pindakaas kan maken.

Pindakaas kookboek

Last, maar zeker niet least, komen de toetjes aan bod. Dit is ook een van mijn favorieten onderdelen van het boek. Lekkere lavacakejes gevuld met pindakaas, kokosijsjes, peanutbutter jelly shake of bananenijs. Dit zijn slechts een paar recepten uit dit hoofdstuk. Je gaat er onmiddelijk van watertanden. Pindakaas is ook heel erg geschikt om in toetjes te verwerken. De combinatie van zoet en zout is hemels.

Saskia en Marije hebben met dit boek absoluut bewezen dat pindakaas veel meer is dan alleen broodbeleg. Het is een superleuk kookboek met voldoende variatie en creatieve recepten. Leuk om cadeau te doen (of te krijgen) aan een pindakaaslover. Maar ook als je pindakaas misschien nog niet ontdekt hebt als smaakmaker in recepten is dit boek een aanrader. Er gaat een (pindakaas)wereld voor je open.

Pindakaas kookboek

Auteurs
Saskia Lelieveld & Marije Sietsma