Oogst

Review Oogst

Wow, wow, wow! Dat dacht ik toen het nieuwe boek Oogst van Marleen van Es bij mij op de mat viel. De eerste indruk was meteen goed. Een heerlijk dik boek met een prachtige cover die meteen uitnodigt om het boek door te bladeren. Marleen van Es kennen jullie misschien al van haar eerste kookboek Eten uit de volkstuin, van haar gelijknamige blog of van haar werk als fotograaf en stylist. Haar eerste boek was een groot succes en ik weet bijna wel zeker dat Oogst net zo succesvol zal zijn. Ik vertel jullie er alles over in deze review.

Oogst In het voorwoord vertelt Marleen dat tuinieren een van haar grootste hobby’s is. Het is lekker ontspannend, bijna meditatief. Ik kan me hier helemaal in vinden. Wanneer je lekker in de tuin bezig bent, denk je even nergens aan. Zo fijn! Bij het afronden van haar vorige boek had ze nog tal van ideeen, maar dit kon helaas niet meer mee in dat boek. En zo is Oogst geboren. Een boek over oogsten en buiten eten. De favoriete bezigheden van Marleen. Groenten staan centraal in dit boek. Je eet en kookt met de seizoenen mee. Daar houden we van. Niets is lekkerder (en beter voor het milieu) dan met de seizoenen mee eten.

De hoofdstukken zijn verdeeld in de vier seizoenen; Lente, Zomer, Herfst en Winter. Hierbij is rekening gehouden met de oogst van het betreffende seizoen en de recepten zijn hier op afgestemd. Ieder seizoen is weer onderverdeeld in ontbijt, lunch, hapje-drankje, voorgerecht, hoofdgerecht, desserts en basics. Lekker uitgebreid! Aan alle momenten van de dag is gedacht.

Oogst

De vormgeving van het boek is prachtig. Heerlijk fris en licht. De fotografie is fantastisch, maar dat kan ook niet anders met zo’n topfotograaf en stylist als Marleen. De foodfoto’s worden afgewisseld met mooie sfeerfoto’s van de moestuin, groenten en het buitenleven. De fotografie en sfeer zijn volledig afgestemd op elk seizoen. Zo zijn de foto’s in het herfst en winter hoofdstuk wat meer donker en in het lente en zomerseizoen zijn de foto’s juist fris en licht. Hierdoor krijg je meteen het gevoel mee van dat seizoen. Heel goed gedaan! De beschrijving van de recepten is duidelijk. De bereidingstijd staat erbij en er is ook vermeld voor hoeveel personen het gerecht is. Handig! Af en toe deelt Marleen een persoonlijke note, een tip of een leuke anekdote.

Naast alle heerlijke recepten vind je in ieder hoofdstuk een menusuggestie. Superhandig en leuk! Ook het onderdeel Basics vind ik te gek. Hier lees je alles over het zelf inmaken van groente en fruit, vind je basisrecepten voor dips, olieën, azijnen, jam, chutneys en ga zo maar door. Ook lees je hier hoe je verschillende homemade siropen maakt en de lekkerste theetjes samenstelt. Ik vind dit heel handig en praktisch.

Oogst

En dan kom ik nu aan bij het belangrijkste onderdeel, de recepten. Hier draait het allemaal om. En de recepten zijn stuk voor stuk fantastisch. Ik zal hier onder een aantal recepten uitlichten, want het zijn er teveel om allemaal op te noemen in dit artikel.

In het Lente hoofdstuk komen heerlijke frisse gerechten met aardbeien, rabarber, asperges, tuinbonen en vlierbloesem aan bod. Denk aan een aardbeiencrumblecake voor bij het ontbijt, een rabarbersoepje als lunch of een bruschetta met gepofte tuinbonen van de bbq als borrelhapje. Eén van de voorgerechten is een heerlijke salade met asperges, waterkers en meirapen. Gevolgd door falafel van gekiemde linzen als hoofdgerecht en een vlierbloesem-tiramisu als dessert. Klinkt dat niet heerlijk? Ik vind de recepten allemaal origineel en verrassend.

Oogst

In de Zomer vind je ingrediënten als frambozen, courgettes, artisjokken, kersen, aubergines en pruimen terug. Maak een lekkere granola met pruimencompote als ontbijt en lunch daarna met een quinoasalade met bieten en appel. Als tussendoortje maak je de heerlijke pruimenrepen. Voor het diner kun je kiezen voor de mediterrane wortelsalade, gevolgd door een pasta met courgette en tuinbonen en tot slot rozemarijn-citroenijs. Yum!

En dan komen we aan bij het seizoen Herfst. Het seizoen van de warme smaken, zoals pompoen, vijgen, hazelnoot, bietjes en venkel. De pompoenwafels met kokos voor bij het ontbijt lijken me heerlijk. En ook de bruschetta met geitenkaas en vijgen klinkt goed. Lekker voor bij de lunch. Maak een lekkere hazelnootlikeur en dineer met een bietensoepje met kokos, lasagne met pompoen en paddenstoelen en een kastanje-chocoladetaart.

Oogst

Het Winter seizoen breekt aan en hier vind je dan ook de wat meer stevige smaken en maaltijden terug. Denk aan spruitjes, pastinaak, knolselderij, boerenkool of polenta. Ingrediënten die typisch bij de wintermaanden passen. Ontbijten doe je met wortelcake met cranberries en als lunch kies je voor een lekker vullende en hartverwarmende linzensoep. Als drankje kies je natuurlijk de glühwein met blauwe bessen. Perfect voor op de koude dagen. Het diner bestaat bijvoorbeeld uit een knolselderijsalade, polenta met gegrilde spruitjes en een chocoladetaartje.

Er staan ontzettend veel lekkere recepten in Oogst. Er is teveel om uit te kiezen. De recepten die ik hierboven benoem is slechts een kleine greep uit al het lekkers wat het boek te bieden heeft. Oogst is een prachtig boek met originele recepten, een mooie vormgeving en bovenal is het inspirerend. Aan het boek is ontzettend veel aandacht en liefde besteed en dat zie je terug. Marleen heeft alles zelf gedaan. Het ontwikkelen van de recepten, het schrijven, fotograferen en het stylen. Heel erg knap! Dit boek is een aanrader als je een liefde hebt voor lekker en puur eten, zelf ook graag in de tuin werkt (hoeft niet persé) en dol bent op mooie plaatjes.

Oogst

Marleen van Es

Nieuw Amsterdam