Greek

Review: Greek

Toen ik het boek Greek van George Calombaris voor het eerst zag op de culiperslunch wist ik het meteen, die wil ik reviewen! Ik heb namelijk wat met Grieken en alles wat Grieks is. Zo is mijn vriend half Grieks, hou ik enorm van de Griekse keuken en ga ik in september op vakantie naar het oh zo mooie Kefalonia. Ja, ik ben fan van de Grieken. Zo ook van George Calombaris. Pauline en ik mochten hem zelfs ontmoeten naar aanleiding van dit boek. Helaas waren we toen op persreis in Nice, dus dat ging niet door. Maar het boek Greek wilde ik natuurlijk graag aan mijn collectie toevoegen. En omdat ik zo enthousiast ben over dit boek, deel ik graag mijn review hierover met jullie.

Greek

George kennen we natuurlijk allemaal van MasterChef. George is de bekende Australische kok met Griekse roots. Hij heeft een Grieks-Cypriotische moeder en een Egyptische vader. In de inleiding van het boek vertelt George dat hij het koken niet van zijn ouders of grootouders heeft geleerd. De keuken was verboden terrein voor kinderen. Maar wat hij wel heeft meegekregen is ‘Filotimo’. Dit is een typische Griekse uitdrukking en betekent ‘je vriend eer bewijzen’. Volgens George kun je dit niet leren, dit heb je of heb je niet. Het is een aangeboren gevoel voor genegenheid, gulheid en gastvrijheid.

Ik vond het grappig om de persoonlijke inleiding van George te lezen. Zo vertelt hij over zijn herinneringen aan het Griekse paasfeest met een lammetje aan het spit. Herkenbaar, want hier vertelt mijn schoonvader ook altijd honderduit over. George wist vanaf zijn 14e dat hij kok wilde worden. Pas vanaf het moment dat hij chefkok was, heeft hij zijn liefde voor de Griekse keuken ontdekt. Hij wil mensen laten zien wat modern Grieks eten is. En dat vind je volledig terug in het boek. Je vind hier niet de standaard Griekse gerechten zoals tzatziki of lamssouvlaki, maar lekkere Griekse gerechten met een moderne twist. George vind het belangrijk dat 1. de gerechten lekker zijn en 2. dat het toegankelijk is. Precies wat ik ook belangrijk vind.

Greek

En dan nu over naar de inhoud van het boek. Het boek is ingedeeld in tien hoofdstukken. Griekse snacks, Dips, Pasta, Souvlaki, Streetfood, Mama’s recepten, Salades, Desserts, Drank en Basis. Alle recepten zijn voorzien van prachtige foto’s. Ik krijg meteen trek als ik naar de foto’s kijk en dat is vaak een goed teken. De fotografie is in een hele andere stijl dan wat ik normaal gesproken mooi vind, namelijk vrij donker. Toch vind ik de fotografie goed passen bij het boek en vind ik het mooi gedaan. Wat ik ook erg leuk vind, is dat er bij ieder recept een korte persoonlijke anekdote van George staat. Soms lees je iets over de achtergrond van het gerecht of krijg je nog een extra tip. Bij het recept Hellenik Mess (Griekse chaos) staat bijvoorbeeld het volgende:

“Dit dessert is een eerbetoon aan de financiële situatie in Griekenland. Iedereen weet dat die situatie een chaos is. Maar er zijn twee dingen die niemand de Grieken kan afnemen: hun trots en hun passie. Dit zeg ik altijd tegen jonge koks: als je geen trots en passie hebt, moet je geen kok worden”.

Deze korte, persoonlijke anekdotes toveren een glimlach op mijn gezicht. Ik vind dit een leuke toevoeging aan het boek. Het boek is mooi vormgegeven. Kleurrijk en met leuke illustraties en mooie sfeerfoto’s. De opmaak is speels en dat spreekt mij wel aan.

Zoals ik in de inleiding al aangaf, vind je in het boek recepten uit de moderne Griekse keuken terug. In het hoofdstuk Snacks staat bijvoorbeeld Saganaki met glyko van kumquat en aalbessen. Glyko is een klassieke Griekse jam. Maar ook krokante kwartel met bietentzatziki en Taramosalata popcorn staan in dit hoofdstuk. Taramosalata kende ik al wel, maar ik heb nog nooit een popcorn variant hierop geproefd. Binnenkort maar eens maken!

Greek

In het hoofdstuk dips staat niet de klassieke tzatziki erbij, maar wel een worteltzatziki van hangop. Yum! En wat dacht je van een Hummus met pinda’s en korianderzaad? Ook de dip van rode biet en feta lijkt me erg lekker. Een leuke variatie daarop is de fetadip met yoghurt en gedroogde munt.

Een hoofdstuk over pasta zou je niet snel verwachten in een Grieks kookboek. Hier komen de Italiaanse roots van George naar voren, zijn oma is Italiaans en daardoor is hij ook opgegroeid met de Italiaanse keuken. Nu ben ik daar ook groot fan van, dus ik vind dit alleen maar prima. Maak bijvoorbeeld het klassieke Griekse pastagerecht: Pasticcio. Verder staan er nog veel meer lekkere pastagerechten in, zoals gnocchi, tortellini, spaghetti enzovoort. Wel allemaal weer met een Griekse twist.Eenmaal bij het Souvlaki hoofdstuk aangekomen moest ik meteen lachen. Dit hoofdstuk begint met de zeven souvlaki geboden. Ja, de Grieken nemen dit heel serieus. Om alvast een tipje van de sluier te geven: 1. Kebab is geen souvlaki en 2. Een souvlaki is geen maaltijd, maar een sociaal gebeuren. En zo gaat het dus even door tot gebod nummer 7. Supergrappig! In het hoofdstuk zelf vind je allerlei soorten souvlaki. Van een vegetarische versie tot een souvlaki met garnalen.

Greek

Het Streetfood hoofdstuk is mijn favoriet! Ik ben namelijk dol op streetfood. Griekse tosti’s, pitabroodjes met kofta, pasticciokroketten en kip van het spit. Al dit lekkers en nog veel meer komt aan bod. Bij Mama’s recepten vind je mama’s recepten terug (logisch). Vooral de gehaktpasteitjes lijken mij erg lekker. De overige hoofdstukken, Salades, Drank en Desserts staan al net zo bomvol lekkere recepten. Van Loukoumades (mijn favo) met honing en hazelnootpasta tot aan de typische Griekse frappé. En zelfs Ouzo ontbreekt niet in dit boek, maar dan wel met komkommerijs. In het laatste hoofdstuk staan een aantal handige basisrecepten, zoals een recept voor pitabrood, ricotta of filodeeg. Superhandig!

Greek

Misschien hadden jullie het al in de gaten, maar ik ben onwijs fan van dit boek! Ik hou van de Griekse keuken en ik vind het leuk om geïnspireerd te worden met recepten uit de wat modernere Griekse keuken. Deze gerechten zul je niet heel snel zien staan op een standaard menukaart bij een Grieks restaurant en toch vind je in ieder gerecht een Griekse touch terug. Samen met de persoonlijke en grappige anekdotes van George himself, ben ik alleen nog maar meer verliefd geworden op de Griekse keuken en stiekem ook een beetje op George. Psst, niet verder vertellen he…

Greek

George Calombaris

Uitgever