Love and Lemons

Review: Love and Lemons

De vooraankondiging van het boek Love and Lemons had ik al een tijdje binnen. En eerlijk gezegd kon ik  niet wachten om het boek te ontvangen. De informatie die ik gekregen had en de mooie beelden beloofden veel goeds. Love and Lemons is het boek van Jeanine Donofrio, die we ook wel kennen van haar fantastische en gelijknamige blog Love and Lemons. Pauline is al langere tijd fan van haar en ik sluit me daar vanaf nu graag bij aan. Jeanine is een echte foodie met passie voor eten. Dit zie je terug op haar blog, maar nu ook in haar boek. In deze review vertel ik je waarom je juist dit boek aan je verlanglijstje toe moet voegen.

Love and lemons

Jeanine is door een reis naar Italië anders naar eten gaan kijken. Hier zag ze hoe met liefde voor de ingrediënten een heerlijk, maar simpel gerecht op tafel werd gezet. Na haar reis naar Italië had Jeanine het reisvirus te pakken en heeft ze veel gereisd. Door deze reizen is ze anders naar ingrediënten gaan kijken. Zo is ze lokale ingrediënten en koken volgens de seizoenen steeds meer gaan waarderen. Met de blog Love and Lemons wil ze graag anderen inspireren met dit gedachtengoed.

Het motto van Jeanine is: Kook spontaan! Ga niet krampachtig op zoek naar de ingredienten die je nodig hebt voor een recept wat je in je hoofd hebt. Maar ga uit van de ingrediënten die je in huis hebt, of die je op dat moment op de markt tegenkomt. En maak daar vervolgens een fijn gerecht van. Het boek Love and Lemons is daarom ingedeeld op ingrediënt, in plaats van op gang. Superhandig! Heb je nog aubergines in huis? Blader door naar het hoofdstuk Aubergines en je weet meteen wat je hier allemaal mee kunt gaan maken.

Love and Lemons

In totaal bestaat het boek uit 26 hoofdstukken, die dus ingedeeld zijn op ingrediënt. Allemaal groenten, want dit is niet alleen gezond, maar ook super veelzijdig. Bij iedere groente staat vermeld in welk seizoen ze verkrijgbaar zijn. Dit is niet alleen lekkerder, maar ook nog duurzamer. Daarnaast vind je in het boek nog tips & tricks over hoe je kan koken met wat je in huis hebt en welke basisingrediënten je altijd in huis moet hebben. Aan het einde van het boek staan nog een aantal leuke receptvariaties voor het maken van hummus, guacamole, salsa & smoothies. Alle gerechten in het boek zijn vegetarisch en een groot deel van de recepten is vegan en/of glutenvrij. Dit staat bij elk recept vermeld.

Love and Lemons

Love and Lemons

De recepten in het boek zijn fantastisch. Niet te moeilijk, geen ellenlange lijsten met ingrediënten, maar simpel en puur. Precies waar ik van hou. Ik vind de recepten daarnaast erg verfrissend en origineel. Wat dacht je bijvoorbeeld van Platbrood met wittebonen puree & aspergelinten? Of zoete aardappeltaco’s met appel-radijssalade? Vegan wentelteefjes met zure kersen klinkt mij ook goed in de oren. En ook de Pompoenrisotto & Arancini lijken mij lekker. Of Pastinaakfriet met rode paprikahummus? Yum! Er staan voornamelijk veel lunch,- en dinergerechten in. Drankjes en desserts vind je niet heel veel terug in dit boek. Maar dat is op zich wel logisch, aangezien dit boek op groenten gebaseerd is.

Love and Lemons

Ik vind de vormgeving van het boek en de fotografie fantastisch. Het is een licht en fris boek. Dit past goed bij de titel en het thema. De foto’s zijn licht (love it) en naturel, ik vind dat prettig om naar te kijken. Ook de foodstyling vind ik supergoed gedaan. Mooie natuurlijke foto’s van de ingrediënten, maar ook de recepten zijn mooi gestyled. Dit maakt het voor mij een toppertje onder de kookboeken.

Om een lang verhaal kort te maken, dit het Love and Lemons boek moet je hebben! Ook als je geen vegetariër bent, ben ik ook niet, is dit een superleuk en inspirerend boek. Daarnaast sta ik achter de woorden van Jeanine over lokaal en in het seizoen koken. En met weinig poespas iets lekkers op tafel zetten, I like it!

Het Love & Lemons kookboek

Jeanine Donofrio

Unieboek – Het Spectrum B.V.