Barts Fish Tales

Review Bart’s Fish Tales

Wij zijn al een tijdje fan van Bart van Olphen, beter bekend als Bart van Bart’s Fish Tales. Zo nam Pauline een tijdje geleden een leuke video met hem op. Ook kennen we Bart van zijn viskraam bij de Albert Heijn in Haarlem waar verse vis op ijs verkocht wordt. En dat is niet het enige waar je Bart van zou kunnen kennen. Zo is hij onderdeel van Jamies Foodtube, heeft hij een groot Instagram account en heeft hij al meerdere kookboeken geschreven. Onder andere het boek De Visbijbel, Het Albert Heijn viskookboek en Vis uit Blik staan op zijn naam. Kortom, je kunt niet meer om Bart en zijn vis heen. Wat ons betreft is hij dan ook echt de koning van de vis! En hij gaat als een speer. Want naast de hierboven genoemde successen is er hier weer een bijgekomen. En dat in de vorm van het nieuwe boek Bart’s Fish Tales. Een fantastisch boek, wat ons betreft. En waarom het zo fantastisch is lees je in deze review.

Bart's Fish Tales

Passie voor vis
Pauline en ik mochten bij de lancering van Bart’s Fish Tales aanwezig zijn. Deze werd gehouden bij boekhandel Scheltema in Amsterdam, een onwijs mooie locatie. Zodra Bart begon met spreken over zijn boek en het verhaal erachter begonnen zijn ogen te twinkelen. Deze man heeft een echte passie voor vis. Dit heeft hij altijd al gehad. Zo heeft Bart in meerdere sterrenrestaurants in Frankrijk mogen werken, waar hij echt geleerd heeft om met vis te koken. En hij leerde dat vis bereiden helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Je moet het juist simpel houden om het lekker te maken. Eenmaal terug in Amsterdam opende hij zijn eigen viswinkel. In die periode is hij zich gaan verdiepen in de achtergrond van vis, door met leveranciers op pad te gaan en de industrie te leren kennen. Sindsdien is Bart zijn zoektocht naar duurzaam gevangen vis begonnen.

Bart vervolgde zijn speech met een belangrijke boodschap. Als we op dezelfde manier doorgaan met de visserij zoals we het nu doen is er in 2045 geen consumptievis meer over. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat het zo erg was. Jaarlijks wordt er ruim 57 miljoen vis gevangen, waarvan er ruim 38 miljoen ton weer overboord gegooid wordt. Schrikbarende aantallen, als je het mij vraagt. Men moet zich realiseren dat als de zee leeg is, deze niet meer aangevuld kan worden. Je kunt niet, zoals bij bijvoorbeeld aardbeien, extra zaadjes planten. Dit betekent niet dat we moeten stoppen met vis eten, maar we moeten wel bewustere keuzes maken.

Bart's Fish Tales

Het boek
Het boek Bart’s Fish Tales is niet een dertien in een dozijn kookboek. Het is een enorme dikke pil. Het boek bestaat uit meer dan alleen de recepten. Het vertelt je de verhalen achter de vis. Het boek neemt je mee langs alle delen van de wereld. Van de Malediven tot aan India en van IJsland tot aan Gambia. Ons koude kikkerlandje wordt natuurlijk niet overgeslagen. Bart is langs allerlei visserijgemeenschappen gereisd waar op duurzame wijze vis gevangen wordt. In het boek vind je diverse achtergrondverhalen terug. Zo lees je over de tonijnvisserij op de Malediven of over de kreeftenvissers uit Canada. Stuk voor stuk interessante verhalen die dit boek bijzonder maken.

Naast de achtergrondverhalen en de recepten vind je handige tips over vis. Bart legt uit waar je op moet letten als je vis koopt. Er staan stap-voor-stap instructies in voor  het openen van oesters, het fileren van vis en het ontleden van een kreeft. Superhandig!

Bart's Fish Tales

De recepten
De meer dan 100 recepten!! in het boek zijn ingedeeld per land. Zo vind je recepten met kreeft, krab en coquilles in het Canada hoofdstuk en kabeljauw, schelvis en roodbaars recepten in het IJsland hoofdstuk. Bart benadrukt dat vis bereiden eigenlijk helemaal niet moeilijk is. Heel veel mensen denken in eerste instantie bij vis dat het heel ingewikkeld is om iets lekkers te maken. Maar stiekem is het heel makkelijk en kun je eindeloos variëren met vis.

Bart's Fish Tales

Dat de mogelijkheden met vis eindeloos zijn is goed terug te zien in het boek. Een klassieke Vitello Tonnato wordt afgewisseld met een Tonijntosti met sambal en atjar. En wie heeft ooit bedacht om kreeft toe te voegen aan de risotto? Ook vind je het recept voor lekkere krabkoekjes met citroenmayonaise of een good old Pizza frutti di mare. Ik vind de afwisseling tussen de klassiekers en de recepten met een moderne twist superleuk.

Bart's Fish Tales

Wat dacht je van een Frittata met gerookte heilbot? Of een Zeebaarscarpaccio met gekonfijte citroen? Zoals Bart aangaf, de mogelijkheden zijn echt eindeloos. En dat zie je heel goed terug in dit boek!

De fotografie
De fotografie van het boek is gedaan door niemand minder dan David Loftus. Bekend van de fotografie van de kookboeken van Jamie Oliver. David en Bart zijn samen op reis gegaan, waarbij David de foodfotografie en de portretten voor zijn rekening nam. En de fotografie is prachtig. Mooie, sprekende foto’s van de vissers en de omgeving. Heel fijn om naar te kijken. De foodfotografie is simpel, maar puur. Niet teveel poespas, maar what you see, is what you get. Lekker nuchter, ik hou er wel van! Door de mooie foto’s is het ook een fijn boek om doorheen te bladeren.

Bart's Fish Tales

Kortom, het nieuwste boek van Bart van Olphen, Bart’s Fish Tales is een echte must-have. Bart is wederom geslaagd in het overbrengen van zijn passie. Wij zijn enthousiast!

Bart’s Fish Tales