viva arabia

Review Viva Arabia – Nadia & Merijn

Nadia en Merijn, je kent ze waarschijnlijk wel. Van 24 Kitchen, uit de Delicious, de Viva (vandaar de boektitel), of van hun kookboeken. De grote Arabische wereld is hun inspiratiebron. Die wereld die voor hen geen strakke grenzen kent. Van het Midden Oosten tot de Méditerranée, het is één grote ontdekkingsreis.

In Viva Arabia vind je alles wat deze landen te bieden hebben. Hoewel in hun vorige boeken de Libanese en Marokkaanse keuken de boventoon voerde, is het nu anders. Een mengeling van al het lekkers dat de Mediterrane landen te bieden heeft. Ik vind invloeden uit Italië, pasta’s en pizza’s. Maar ook tortilla’s uit Spanje en Franse recepten zoals pissaladière en crème brulee. Gelukkig verloochenen ze hun roots niet en staan er tal van Arabische recepten in het boek. Labneh, tajines met kip, oranjebloesemkoekjes en de enige echte hummus uit het Midden Oosten.

viva arabia

Credits: Sven Benjamins

Het boek bevat maar liefst 160 “easy to make” recepten, welke verdeeld zijn in 12 hoofdstukken. De categoriën zijn ingedeeld naar soort, zo is er een hoofdstuk groente, sauzen en marinades, pasta, pizza en brood, granen, kaas en zuivel, soepen, eieren, kip, lams- en geiten- en rundvlees, vis, zoet en drankjes. Ieder hoofdstuk begint met een persoonlijke noot.

“Lang voordat groente hip and happening werd, waren wij al fan van alle groenten”

De recepten zijn goed te doen, “easy to make” zoals ze zelf zeggen. Als je vaker bij De Turk komt, zal je de meeste ingrediënten wel herkennen. Bovendien wordt het aanbod in de supermarkt ook steeds groter. Geen ellenlange ingrediënten-lijsten en ook geen ingewikkelde bereidingswijzen. Precies waar ik van hou. Ieder recept heeft een foto. Ik ben niet heel enthousiast over de fotografie. Rechttoe rechtaan en de styling is minimaal. Toch fijn dat er een foto bij staat. Al komen de recepten hierdoor niet helemaal tot hun recht.

De recepten daarentegen vind ik te gek. Met een lichte voorkeur naar de Arabische recepten. Daar liggen hun roots en zijn ze mijns inziens het sterkste in. Die vind ik het meest verrassend, ook omdat die smaken natuurlijk nog niet bij iedereen bekend zijn. Ik had zelf bijvoorbeeld nog nooit van Moudarbara gehoord een Libanees granengerecht, terwijl we de risotto inmiddels wel kennen. Maar juist daardoor maakt dit het wel weer een boek voor iedereen.

viva arabia

Credits: Sven Benjamins

De beginnend kok kan beginnen met Mediterrane klassiekers zoals een papperdelle, een risotto van courgette of sardientjes in tomatensaus. Zoek je meer uitdaging en wil je je grenzen te buiten gaan, maak dan shakshuka, een Marokkanse lamstajine of meringue met oranjebloesem. Kortom ik ben enthousiast over de recepten en de bereidingswijzen, maar wat minder enthousiast over de fotografie en de vormgeving.

viva arabia

Viva Arabia

Nadia Zerouali & Merijn Tol