ijspret linda lomelino

Review IJspret van Linda Lomelino

Weet jij het verschil tussen een sorbet en een sherbet? En wist je dat je roomijs zowel met als zonder eieren kunt maken? Ik ben echt een junkie als het om ijs gaat, neem ik er één dan wil ik het liefst nog één en ik kan nooit kiezen welke smaak ik moet nemen. Mijn tactiek is dat ik Maurits 2 andere smaken aansmeer, zodat ik die ook kan proeven. Je begrijpt dus dat ik heel blij met mijn nieuwe ijsmachine van Magimix. Maar nu nog op zoek naar lekkere recepten en vanaf nu hoef ik niet verder te zoeken, want ik heb IJsspret van de Zweedse koningin der zoetheid, Linda Lomelino op mijn boekenplank staan.

ijspret linda lomelino

Haar blog Call me Cupcake volg ik al jaren, het staat boordevol lekkers en haar foto’s zijn net schilderijtjes, je blijft er naar kijken. Al eerder schreef zij een boek Trendy Taarten en IJspret is haar tweede boek, dat zoals de titel al doet vermoeden boordevol ijsrecepten staat. Het boek begint met “alles wat je moet weten om ijs te maken” en dat vind ik reuze handig, want ijs maken kan op verschillende manieren. Zo heb je sorbets, gemaakt van fruit en suikersiroop, sherbets, dat zijn sorbets maar dan met melk of slagroom, roomijs met óf zonder eieren en semifreddo, wat half bevroren ijs betekent. Linda legt uit hoe je ijs met en hoe je ijs zonder een ijsmachine maakt en ze geeft handige tips en trucs. “Kies voor volle melk, magere melk bevat meer water waardoor je ijs niet zo romig wordt”. “En let er bij de aanschaf van een ijsmachine op dat je kom in de vriezer past, anders heb je er niks aan”.

ijspret linda lomelino

Ik kan niet kiezen
Maar dan nu over naar de recepten en oh la la wat zijn ze goed én wat zijn het er veel, ik tel er meer dan 75. Het begint met een hoofdstuk roomijs, een snelle en een luxe variant met daarop tal van variaties. Het water loopt mij in de mond van het luxe chocolade ijs maar ook het kokosijs en het kersenijs met geroosterde amandelen en witte chocolade laten mij niet onberoerd. Na deze romige ijsjes volgt een hoofdstuk met sorbets en sherbets, iets minder vette ijsjes maar zeker niet minder lekker. De reden dat er altijd suiker in een sorbet gaat, is om dat dit de structuur van het ijs ten goede komt, zou je de suiker weglaten dan wordt het keihard. Net als suiker kan je ook een scheutje alcohol toevoegen, dus ik denk dat ik binnenkort maar even ga experimenteren in de keuken. Na de watermeloen sorbet en sherbet van granaatappel volgt nog een hoofdstuk met ijslolly’s, heel easy om te maken en heel erg lekker. Wil je echt uitpakken?, dan mag je het hoofdstuk met de ijstaarten en desserts zeker niet overslaan, ik krijg acute zin van de rocky road ijstaart en ook de gebakken bananen met ijs en karamelsaus hebben mijn aandacht getrokken.

Goed te doen
De recepten zijn allemaal goed te doen, met een handvol ingrediënten zet je zo wat lekkers op tafel. De ingrediënten zijn gewoon in de supermarkt verkrijgbaar en dat maakt het voor iedereen toegankelijk. Het is wel handig als je een ijsmachine hebt, want naast dat je ijs snel bevriest, zorgt een ijsmachine vooral voor een luchtig en romig resultaat. Met de hand kan ook, maar dan moet je iets meer geduld en tijd hebben. Net als op haar blog vind ik de foto’s in het boek fantastisch. Wat ik grappig vind aan Linda is dat ze niet één stijl heeft qua fotografie, sommige foto’s zijn licht en fris en andere foto’s zijn juist zwaar en donker, toch gaat dit allemaal heel goed samen in dit boek.

ijspret linda lomelino

Kortom ik ben fan en ik kan je alvast verklappen dat het peanutbutter-chocolatchip ijsje zaterdag online komt. Die moet je maken als je net als ik dol bent op pindakaas.

IJspret