rutger bakt

Review Rutger Bakt

Hij was de gedoodverfde winnaar van Heel Holland Bakt, deze jonge verpleger schudde het ene na het andere succesrecept uit zijn mouw en inmiddels mag Rutger van den Broek zich de beste thuisbakker van Nederland noemen.

DSC_0011

Het bakken is hem met de paplepel ingegoten, als kind zat hij met grote ogen op het aanrecht bij zijn moeder die ieder weekend iets lekkers uit de oven op tafel toverde. Toen de oproep van Heel Holland bakt op tv verscheen, twijfelde hij geen moment, als groot fan van The Great British Bake Off, was dit een logische zet. En met succes want hij won glansrijk de finale met een prachtige bruidstaart met fruit.

rutger bakt

Het was dan ook niet lang wachten op zijn eerste boek Rutger Bakt. In het boek vind je 70 heerlijke recepten voor thuis. Het boek is verdeeld over 5 hoofdstukken, gebak en taart, koekjes, cakes, high tea en mijn favo brood. Achterin het boek staan how to’s voor basisvaardigheden en recepten zoals banketbakkersroom, praliné en Italiaanse meringue. Het boek begint met wat tips en trucs, die handig zijn om even door te lezen.

Het boek bevat een aantal goede klassiekers zoals de aardbeienslof, een hazelnoot schuimtaart en een recept voor kokosmacronen. Maar ook recepten in een modern jasje zoals sinaasappel scones, een kokostulband met steranijs en blondies met witte chocolade. De recepten zien er niet al te ingewikkeld uit en de ingrediënten zijn grotendeels in de supermarkt te halen. Het is een boek voor de thuisbakker en daar speelt Rutger goed op in.

Ieder recept is voorzien van een foto en dat is zeker in het geval van taartjes heel belangrijk. Zien doet immers eten. Bij sommige recepten staat nog een kleine tip, zoals “Begin een dag van te voren met het wellen van je abrikozen en het afkoelen van de room kost tijd”. Super handige info.

rutger bakt

Vooral het hoofdstuk brood spreekt mij aan. Leuk dat er gekozen is om ook hartige recepten op te nemen in het boek. De broodrecepten zijn leuk en wederom niet te ingewikkeld. Ik zag lekkere bolussen voorbij komen met Rum, maar ook een leuk recept voor breekbrood.

Ik weet uit ervaring dat het bedenken van bakrecepten wel wat meer ervaring en kennis vereist, dus ik vind het een knap stukje werk wat Rutger hier in relatief korte tijd heeft neergezet. Bakken komt heel precies en pas als je een recept volledig beheerst, kun je verder experimenteren. Dat vind ik ook zo leuk aan het boek, enerzijds staan er klassiekers in met eenvoudige bereidingen en anderzijds staan er ook recepten in met een twist, die net even anders zijn.

Als ik dan toch een minpuntje moet noemen, ik vind de opmaak van het boek minder aansprekend. De opmaak is een beetje kinderlijk met gekke fonts en rare kleuren en dat vind ik zonde, want dit dit afbreuk aan de inhoud van dit boek. Maar ach, dat laatste daar draait het om en dat zit wel goed!

rutger bakt

Rutger Bakt

Rutger van den Broek