Review Sla

Als je vaker in Amsterdam komt, dan ken je vast het concept Sla wel! Onze hoofdstad telt inmiddels 5 vestigingen van deze populaire saladebar. Ik begrijp het succes wel, want zelf ben ik ook fan van Sla. Ik wacht nog op het moment dat ze bezorgen in Haarlem, maar dat terzijde. Een salade is veel meer dan een beetje sla met wat komkommer en tomaat. Bij Sla kan je zelf je salade samenstellen en dat begint met de basis, bladgroente, daarna voeg je wat zaden of peulvruchten toe zoals linzen, kikkererwten of quinoa. Dit maakt de salade meteen lekker vullend. Daarna kun je kiezen voor extra groente en een echte smaakmaker zoals kaas, ei, of vlees of vis. De salade wordt afgemaakt met een topping zoals noten, pitjes, kruiden of kiemen en natuurlijk mag een lekkere dressing niet ontbreken. Die salade kun je terplekke opeten of meenemen voor thuis. Ik vind het een briljant concept, want het is altijd lekker, gezond en super veelzijdig.

sla boek 6

Toen ik in de smiezen kreeg dat Sla een boek ging uitbrengen was ik dan ook meteen enthousiast. En ze hebben mij niet teleurgesteld, wat een prachtig boek is dit! “Het is helemaal mijn ding”.  Zowel het kleurgebruik van de cover, mintgroen I like, als van de inhoud spreekt mij enorm aan. De foto’s zijn fris en licht, helemaal mijn stylo, en dat nodigt uit om te eten. De missie van Job, zijn vrouw Nina en tante Ida (het is een familiebedrijf) is om gezond en duurzaam eten voor iedereen toegankelijk te maken. En daar zijn ze wat mij betreft al goed in geslaagd. Het boek doet er nog een schepje boven op.

In het boek vind je 75 recepten. Het begint natuurlijk met een hoofdstuk salades. Lekkere salades met verrassende combi’s zoals een salade met Thaise zoete aardappelburgertjes, een salade met makreel en rode kool en een vegan pad thai. Veel oosterse recepten valt mij op. Het volgende hoofdstuk is dressings, daarmee valt of staat een lekkere salade. Wederom veel Aziatische invloeden met ingrediënten zoals rijstazijn, tamarinde en sesamolie. Leuk! In de saladebar kun je naast je salade ook brood met huisgemaakte hummus bestellen. De klassiekers plus enkele variaties vind je terug in het boek. Voor de koude dagen is het hoofdstuk soepen, voor nu vind je hier een groene gazpacho, lekker fris. Maar ook misosoep en thom ka khai maar dan zonder kip, dus heet het thom ka phak. En voor wie wat stevigers wil, zijn daar de snelle warme gerechten zoals een zoete aardappelstamppot en een boekweitrisotto. Allemaal even healthy! Zelfs het hoofdstuk zoet is gezond. In ieder geval zijn alle baksels zonder geraffineerde suiker, tarwe en koemelk en het grootste gedeelte is vegan. Kortom veel inspiratie.

sla boek 2

Ik weet nog niet helemaal of ik het juist wel of juist niet leuk vind dat er ook warme gerechten in staan. Ik had het namelijk ijzersterk gevonden als het echt een saladeboek was geweest met misschien wat sapjes ernaast. Dat is juist de kracht van Sla en die hadden ze nog meer naar voren kunnen laten komen. Aan de andere kant maakt deze uitbreiding het boek wel weer veelzijdiger, maar daarmee ook weer een van de velen.

sla boek 2

De recepturen spreken mij in ieder geval enorm aan. Net als de fotografie en de vormgeving. Het ziet er op het eerste oog niet heel ingewikkeld uit. Ook ken ik het grootste gedeelte van de ingrediënten wel. Dus wat mij betreft zijn ze geslaagd in hun missie om gezond eten toegankelijk te maken. Nu alleen nog bezorgen in Haarlem en dan ben ik helemaal blij.

sla boek 2
Sla – een handboek voor groen, gezond en geweldig lekker eten

Ida de Haart