sweet ottolenghi

Review Sweet van Yotam Ottolenghi

Yotam Ottolenghi heeft eigenlijk geen introductie meer nodig. We kennen hem allemaal van zijn heerlijke Midden-Oosterse recepten. Hij heeft al 5 kookboeken uitgebracht, waaronder Plenty More en heeft hij 5 restaurants op zijn naam staan. Ik had het geluk dat ik vorig jaar bij één van zijn restaurants, Nopi in Londen, mocht eten. En oh, wat was dat heerlijk. En alsof dat nog niet genoeg is, heeft hij nu samen met Helen Goh een 6e boek uitgebracht: Sweet. Een echt bakboek bomvol heerlijke bakrecepten. Ik vertel jullie alles over dit nieuwe pareltje in deze review.

Toen ik het boek Sweet in ontvangst mocht nemen maakte mijn hart toch wel een klein sprongetje. Alleen al van de cover gaat je (bak)hart sneller kloppen. De cover is een close-up van meringue en hierdoor krijg je meteen zin om aan de slag te gaan. Sweet is een lekker dik boek. Hij telt bijna 400 pagina’s en bevat 120 recepten. Een flink boek waar je wel even zoet mee bent ;). Het is een heerlijk boek om op een rustige zondagmiddag doorheen te bladeren, je te verlekkeren aan al het lekkers en inspiratie op te doen voor je volgende bakproject.

sweet ottolenghi

Zoals de titel al doet vermoeden, staat het boek vol met lekkere, zoete bakrecepten. Yotam geeft in de inleiding aan dat het bij deze recepten draait om lekker genieten. What you see is what you get. De recepten zitten vol met suiker, boter en koolhydraten en daar wordt absoluut niet geheimzinnig over gedaan. Het gaat erom dat je bewust iets lekkers eet en daar dan ook volop van geniet. Hier sta ik helemaal achter. Ik eet liever iets ontzettends lekkers waarvan ik weet dat er veel suiker in zit, dan dat ik genoegen neem met een zogenaamd gezond baksel waar allerlei verstopte suikers in zitten. Dan zit je met dit boek helemaal goed!

De recepten in Sweet stralen de Ottolenghi belevenis uit. Wat is dit precies? De Ottolenghi belevenis gaat uit van recepten waarbij alles vers gemaakt is, met liefde, enige flair en aandacht voor detail. Daar is Yotam absoluut weer in geslaagd in dit boek. Het ene recept ziet er nog lekkerder uit dan het ander en je ziet dat er onwijs veel aandacht in dit boek gestoken is. Ze zijn er niet voor niets drie jaar!!! mee bezig geweest.

De fotografie in het boek is fantastisch. Alles ziet er zo lekker uit, dat je meteen zin hebt om met het recept aan de slag te gaan. Ook in de fotografie zie je dat er oog voor detail is geweest. De fotografie is lekker fris en licht en de styling is prachtig. Alle baksels komen goed tot hun recht. Helaas is niet ieder recept vergezeld met een foto, maar de meeste wel. Tussen de receptfoto’s door staan ook persoonlijke foto’s van Yotam en krijgen we een inkijkje in zijn restaurants en deli’s.

sweet ottolenghi

Het boek bestaat uit 7 hoofdstukken met recepten: Koekjes en biscuits, Minicakes, Cakes en taarten, Kwarktaarten (dit zijn eigenlijk cheesecakes), Platte taarten in een deegbodem, Nagerechten en Zoete snoeperijen. Tot slot vind je nog een hoofdstuk met handige baktips. Elk recept is voorzien van een persoonlijke inleiding, een tip en een bewaaradvies. Handig! De recepten zijn redelijk uitgebreid en je moet soms wel een lijstje met ingrediënten in huis halen. Maar dan heb je ook wat. En het is toch heerlijk om een  middag in de keuken te staan en iets lekkers te bereiden? De ultieme ontspanning!

In het hoofdstuk Koekjes en biscuits draait het om koekjes. Logisch! Zo vind je hier een recept voor gevulde speculaas, amaretti met honing en oranjebloesem, chocolade-pindakaas-s’mores en kattentongen. Yum! Het zijn teveel recepten om allemaal te benoemen in deze review, maar geloof mij, je wilt alles maken!

Het volgende hoofdstuk Minicakes staat vol met lekkere recepten voor kleine cakejes, brownies, madeleines en cupcakes. Minicakes zijn leuk, want je kunt er lekker veel van eten, aldus Yotam. De madeleines met saffraan, sinaasappel en honing lijken me erg lekker. Maar ook de financiers met koffie en walnoten wil ik graag een keer proberen. Of de friands met bramen en steranijs. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Sweet ottolenghi

Dan komen we aan bij de recepten voor taarten. Cakes en taarten, kwarktaarten en platte taarten in een deegbodem. Het is gek dat het hoofdstuk met cheesecakes vertaald is naar kwarktaarten, want dat is toch echt iets anders. Bij Cakes en taarten valt mijn oog op een kokostaart met amandelen en bosbessen. Ik ben dol op kokos, dus dit lijkt me sowieso een topper. Cheesecake is mijn favoriete gebak en ik ben dan ook dolblij dat hier een heel hoofdstuk aan gewijd is. De gebakken kwarktaart met ricotta en hazelnoten lijkt me erg lekker, maar ook de limoenkwarktaart met geroosterde aardbeien moet ik een keer proberen. Bij de Platte taarten in een deegbodem word ik blij van de tartelettes met vijgen en pistache-frangipane. Of wat dacht je van een rabarbergalette met bosbessen? Klinkt heerlijk allemaal toch?

De laatste twee hoofdstukken in het boek bestaan uit recepten voor Nagerechten en Zoete snoeperijen. Een nagerecht is voor mij het favoriete onderdeel van een diner. Ik zorg er altijd voor dat ik wat ruimte overhoud voor het dessert. In dit onderdeel staan ook weer heerlijke recepten die je doen watertanden. Wat dacht je van een pavlovarol met perziken en bramen? Of pavlova met Kaapse kruisbessen? Met deze desserts maak je absoluut indruk bij je tafelgasten. Het onderdeel Zoete snoeperijen bestaat uit kleine, zoete verwennerijtjes die ook leuk zijn om cadeau te doen aan iemand. Niets is zo leuk als een zelfgemaakt, persoonlijk cadeautje. Ik zou in ieder geval blij worden als iemand de meringues met gekruide praliné voor mij maakt. Of de pecantruffels met prosecco. Zo lekker!

Sweet van Ottolenghi is een musthave voor iedere bakliefhebber en levensgenieter. Met dit boek maak je de lekkerste dingen, een genietmomentje voor jezelf of je naasten. Het is geen boek voor de ‘ik wil even snel wat in elkaar flansen’ bakkers. Nee, met dit boek moet je jezelf de tijd en aandacht gunnen. Net zoals Yotam de tijd en aandacht heeft gestoken in dit boek. Sweet is een heerlijk boek, waar je bakhart absoluut sneller van gaat kloppen.

Sweet

Yotam Ottolenghi & Helen Goh

Fontaine uitgevers