Menu

Wat je wel mag eten volgens De Voedselzandloper

Even een woord vooraf, ik heb het Voedselzandloperkookboek in opdracht van de uitgeverij en samen met Kris Verburgh gemaakt. Ik ben gevraagd om recepten te ontwikkelen op basis van de Voedselzandloper theorie, daarbij heb ik geprobeerd lekkere en toegankelijke recepten te bedenken met als uitgangspunt de producten die je wel mag eten. Dit maakt mij geen voedingsdeskundige en ook geen wetenschappelijk onderzoeker. Op deze vragen kan ik dus geen antwoord geven. Voor specifieke vragen wil ik je graag doorverwijzen naar de website van Kris Verburgh. Om je een beetje op weg te helpen, is de basis hier kort uitgelegd.

Ook leef ik zelf niet volgens deze theorie, ik heb er dingen uit meegenomen, maar je vindt hier ook recepten die niet aan deze theorie voldoen. Alle recepten die aan deze theorie voldoen, vind je in de gelijknamige categorie op mijn blog.

Als je De Voedselzandloper hebt gelezen, is je misschien nog niet meteen duidelijk wat je beter wel en niet kan eten volgens de methode van Kris. Ik vond het ook een grote uitdaging om lekkere en gevarieerde recepten te bedenken. Het uitgangspunt is kijken naar wat je beter wel kunt eten en niet naar de dingen die niet verstandig zijn.

voedselzandloper

Ik heb op dit moment alle recepten voor het boek ingeleverd. Ik vind het een heel mooi en gevarieerd geheel geworden, voor elk seizoen wat en voor ieder moment van de dag iets. Ik had verwacht toen ik aan dit project begon, continu honger te hebben. Ik heb immers altijd trek en tot mijn verbazing was dit juist niet het geval.

Hoe doe ik het?
Ik probeer doordeweeks vaker volgens de principes van de Voedselzandloper te eten en in het weekend ga ik er wat losser mee om. Want ik hou nou eenmaal ook van brood, pasta en bitterballen en ijs. Door het lezen van de Voedselzandloper ben ik bijvoorbeeld minder tarwe gaan eten en eet ik bijna geen suiker meer. Ik denk dat het goed voor je is om bewust met voeding om te gaan, op welke manier dan ook. Om je daarbij een beetje te helpen heb ik een overzicht gemaakt, wat je wel mag eten volgens de Voedselzandloper.

Graan en tarwe vervangers
havermoutpap
Tarwe is heel gemakkelijk te vervangen. Eet in plaats van boterhammen havermoutpap, of maak lekkere pannenkoekjes van boekweitmeel. Voor het avondeten is quinoa goed te gebruiken, quinoa is een zaad en niet gemaakt van granen.

Havermout, Quinoa, Boekweit, Amandelmeel, Kikkererwtenmeel

Melk en Yoghurt vervangers
Zuivel zoals yoghurt en melk kan je beter niet nemen volgens de Voedselzandloper. Op het gebied van melk en yoghurt zijn er legio alternatieven beschikbaar. Kaas is wel toegestaan en dit is een heerlijke verrijker voor heel veel maaltijden.

Amandelmelk, Rijstemelk, Sojamelk, Havermelk
Soja yoghurt, Soja room
Alle soorten kaas
Eieren

Peulvruchten
De voedselzandloper
Vervang pasta of rijst voor een portie peulvruchten. Peulvruchten zijn heel gezond, ze stabiliseren de suikerspiegel en bevatten veel plantaardige proteïnen.

Linzen, bruine -, witte – , kidney bonen en capucijners, kikkererwten
Allerlei soorten bonen, erwten

Suiker vervangers
Geraffineerde suiker is niet toegestaan. Als vervanger kan je het beste Stevia nemen. Koop dit wel bij de natuurwinkel. De stevia die je in de supermarkt vindt, bevat kunstmatige stoffen, terwijl stevia van nature een plantje is. Ook dadels en banaan zijn een goede suikervervanger in vooral gebak.

Stevia, dadels, banaan

Paddestoelen
De voedselzandloper

Paddestoelen zijn erg gezond, deze raad Kris ook aan om vaker te eten. Ze stimuleren het immuun systeem waardoor ze een kanker werend effect uitoefenen.

Allerlei soorten groente
DSC_0069 3
Neem in plaats van pasta, rijst of brood een extra portie groente. Maak bijvoorbeeld elke dag een lekkere salade en eet snackgroentes tussendoor.

Let wel op met maïs, deze bevat ook veel koolhydraten en zorgt voor suikerpieken.

Broccoli, tomaat, courgette, paddestoelen, wortelen, koolsoorten, sla etc.

Allerlei soorten fruit
De VoedselzandloperAllerlei soorten fruit zijn goed. Kris raad vooral aan om bessen, aardbeien en bramen te eten. Maar elk soort fruit is goed voor je. Fruit remt huid veroudering en houdt de bloedvaten gezond.

Aardbeien, bessen, bramen appel, mango, banaan, kiwi, sinaasappel etc.

Aardappel vervangers
Groentes zoals knolselderij, zoete aardappel, pastinaak en ook bloemkool lijken qua structuur heel erg op de aardappelen. Vervang je aardappelen voor een van deze groentes.

Knolselderij, Pastinaak, Zoete aardappel, Bloemkool, Wortelen

Vlees vervangers
Rood vlees kan je beter niet eten volgens de Voedselzandloper. Wel mag je wit vlees zoals kip en kalkoen eten. Vette vis is ook heel gezond en er zijn tal van vleesvervangers op de markt tegenwoordig.

Kip en Kalkoen
Vette vis zoals haring, zalm, sardines en makreel
Tofu, Tempeh, Quorn en andere vlees vervangers

Smaakmakers
Groentes en salades breng je op smaak met lekkere dressings en sauzen. Gebruik olijfolie als basis en voeg alle smaken toe die je lekker vindt. Wees niet zuinig met verse kruiden zoals peterselie. En gebruik specerijen als kurkuma en komijn.

Azijn, olijfolie, sojasaus, zelfgemaakte dressings
Kruiden en specerijen
Zelfgemaakte mayonaise
Tomatensaus

Noten en Pitten
de voedselzandloper
Dagelijk een handje verse ongebrande noten is heel gezond. Ook zaden en pitten zijn goed voor je. Voeg ze toe aan je soja yoghurt met fruit voor een lekkere bite.

Zaden zoals lijnzaad, pompoen pitten, zonnebloem pitten, sesam
Walnoten, Hazelnoten, Macademia’s, Cashewnoten etc.

Drankjes
Italiaanse koffie
Het is belangrijk om veel te drinken. Gelukkig is koffie wel toegestaan, ik kan echt niet zonder. Drink verder vooral water en groene thee.

Groene thee, Witte thee, Gember thee, Vers geperste vruchtensappen, Koffie, Smoothies, Water met smaakjes

Tussendoortjes
De voedselzandloper

Zwarte chocola met meer dan 70% cacao verlaagt de bloeddruk en vermindert de kans op hart- en vaatziekten.

Chocola met een cacao gehalte van min. 70%
Maak zelf lekkere repen met dadels
Snackgroentes

Word gratis MEMBER van Uit Pauline’s keuken en bewaar al je favoriete recepten en maak weekmenu’s in je persoonlijke account & profiteer van exclusieve aanbiedingen.

Meld je aan

Pauline houdt van goede koffie, koken (vooral lekker eten), lokale marktjes en verzamelt kookboeken. Haar hele dag staat in het teken van eten, ze raakt er niet over uitgepraat. Ze komt haar bed uit voor een lekker ontbijt (en koffie) en kan de hele dag nadenken over wat ze die avond gaat eten.

197 reacties

  • matthijs
    26 januari 2019 om 13:41

    voor de mensen die brood niet kunnen laten staan; neem echt zuurdesembrood (totaliteit 24 uur gerezen, niet zoals de liefde en passiebroden van ah, die met een voordeeg van 24uur rijzen slechts de laatste 2 uur wordt gemengd met regulier meel).

  • matthijs
    26 januari 2019 om 13:38

    er is wel wat voor te zeggen, als je nagaat dat veel van de lichamelijke mechanismen gebaseerd is op herkenning (net zoals neurale netwerken in de hersenen - dingen moeten gelijktijdig voorkomen). ik denk dat er wel individuele verschillen zijn door genetisch materiaal (het genoom is echter niet significant veranderd - hetgeen er voor pleit dat het niet zo'n issue hoeft t zijn). ook blijken er wel degelijke verschillende te zijn hoe mensen bijv. mineralen metaboliseren (sommige mensen kunnen veel innemen, maar hebben toch een tekort).

  • Annika
    8 oktober 2018 om 15:14

    In principe volgen we de theorie niet meer. Ik eet volgens het 80/20 principe. Doordeweeks gezonde en voedzame maaltijden, die vaak toch wel vzl proof zijn, en in het weekend lekker genieten :)

  • Ruth
    4 oktober 2018 om 22:11

    Hoi! Ik ben benieuwd of je nu nog (doordeweeks) volgens het Voedselzandloper principe eet :-) Ik volg je op Instagram en gebruik je kookboek voor VZL recepten! Ben erg blij dat je het praktisch hebt gemaakt, dankjewel! Goed dat je je eigen weg er ook in zoekt. Ik ben ook aan het kijken wat bij mij past en vindt het principe een mooie leidraad.

  • Pauline
    12 juni 2018 om 12:18

    Hoi Angie ik heb eerlijk gezegd geen idee. Dit soort vragen kan je beter aan Kris zelf stellen. Ik ben meer van de praktische invulling, dus wat mag je wel en wat voor lekkere dingen kan je daar mee maken.

  • Angie
    12 juni 2018 om 11:31

    Hoi :) heel interessant artikel, ik ga me zeker inschrijven op een nieuwsbrief als dat kan.. Ik ben bezig aan het boek en had een vraag en ik weet niet of jij misschien weet hoe het zit? Mijn vriend is ervan overtuigd dat we vooral inheems moeten eten.. dat uitheemse voeding bv: exotisch fruit zoals zelfs een ananas, mango, cocos of exotische groenten zoals chinese kool dat wij die voedingswaarden slechter zouden kunnen opnemen omdat dat exoten zijn en ons lichaam deze voeding niet zou herkennen. Weet jij of dat klopt? Bedankt in elk geval :)

  • Marit Verburgh
    2 januari 2018 om 16:30

    Voedingscentrum, zoals ik al zei.

  • Pake
    1 januari 2018 om 23:33

    kippendijen in de blender en je hebt kippengehakt. prima vervanging voor runder gehakt

  • Pake
    1 januari 2018 om 23:27

    bij de biologische winkels vragen naar rode linzen pasta. wel de calorieën maar geen suikerpieken.

  • Pake
    1 januari 2018 om 23:24

    kijk ook eens fork over knifes en fed-up. voedingscentrum wordt gesponserd door unilever AH etc. wie vertrouw je??

  • Marit Verburgh
    21 december 2017 om 17:54

    Ik vind de Voedselzandloper onbetrouwbaar. Medicatie vervangen door voedingssupplementen..? En bovendien, in een uitgebalanceerd dieet zijn voedingssupplementen toch overbodig? Bovendien staan er veel 'feiten' in die niet onderbouwd zijn. Vreemde theorie. Ook het Voedingscentrum is het er niet mee eens.

  • Pauline
    11 februari 2017 om 15:37

    Wat leuk om te horen, dankjewel.

  • Marga van de Meent-Hartong
    10 februari 2017 om 17:39

    Ik gebruik je boek al een paar jaar. Het is mijn lievelings- kookboek.

  • Anique
    23 januari 2017 om 15:51

    Hartige havermout kan je maken door er een eetlepel notenpasta (naar keuze) aan toe te voegen. Heerlijk!

  • Pauline
    14 november 2015 om 17:16

    Die staan er niet in. Want dat is niet Voedselzandloper proof.

  • michel wolfs
    13 november 2015 om 17:26

    Er staan recepten in met tarwemeel. Klopt dit dan volgens de voedselzandloper?


    Mvg,

    Michel

  • corine aartman
    15 juli 2015 om 23:04

    dag Pauline

    Ik wil volgens de voedselzandloper principes gaan koken en heb hierover 2 vragen:
    1. waaronder valt couscous in de zandloper?
    2. aardappelen zijn ook groenten en lijken idd. erg op bv zoete aardappel. waarom mag die laatste wel en de eerste niet?

    alvast dank voor je reactie!
    Corine

  • Mirjam
    5 februari 2015 om 11:22

    Ik herken het probleem! Geen pasta... Ik vervang de pasta graag met gourgette. Er dunne plakken van maken (lasagna vellen) met een mandoline (of kaasschaaf) en echte spaghetti slierten met een spiraalsnijder. Echt heel erg lekker en hoe leuk is het dat een lasagna helemaal uit groeten bestaat!?

  • veerle taeleman
    4 januari 2015 om 17:45

    Hey Yvonne weet niet of je al een antwoord gekregen hebt, maar er bestaat ook glutenvrije pasta, verkrijgbaar in grote supermarkten, maar natuurlijk beter aanschaffen in de biowinkel.

  • bep
    31 oktober 2014 om 14:13

    Beste Saskia,

    Je kan misschien quinoa proberen? Ik weet alleen niet of dit voldoet aan de theorie van VZL. Het is wel bekend als superfood , dus ik denk dat het wel goed zit. Het is makkelijk en snel klaar te maken en je kan dit ook met noten of fruit eten.

  • Auke
    20 oktober 2014 om 14:57

    Eigenlijk helemaal niet eens zo moeilijk hoor om je ontbijt aan te passen. Heel goed is gewoon fruit te nemen. Ik zelf eet geen soja dranken maar wel magere kwark en kwark met fruit is ook heerlijk. Doe er wat zonnebloempitten of ander zaden doorheen, heerlijk

    Meestal maak ik havermoutpap wat ik ook heerlijk vind. Van havermout kan je overigens heel veel dingen maken. Zoek maar eens naar recepten met havermout.

    Auke

  • Yvonne
    21 september 2014 om 14:11

    Hoi Pauline,

    Wij zijn een grote fan van de Italiaanse keuken. Dat is ook het grootste gemis bij het volgen van de VZL. Zijn er recepten hoe ik toch volgens de VZL macaroni/spaghetti/tagliatelle/ravioli etc kan maken.?
    Mvg, Yvonne

  • Saskia
    18 september 2014 om 20:37

    Goedenavond Pauline,

    Al een tijdje ben ik bezig om dingen in mijn eetpatroon te vervangen wat tot nu toe aardig lukt. Het enige wat me nog niet lukt, is het ontbijt. Voorheen at ik soja yoghurt met noten, maar is er ook nog een ander ontbijt dat gezond is en redelijk snel klaar te maken?

  • Charlotte
    7 september 2014 om 09:34

    Heel mooi die zandloper. Perfect in combinatie met een gezond Herbalife ontbijt en supplementen. Dan krijg je alles binnen wat je dagelijks nodig hebt.

  • helene
    30 augustus 2014 om 11:19

    Ik vraag mij af waarom je soja aanraad terwijl dat zo slecht blijkt te zijn ( zie ' 10 redenen om geen soja te consumeren) Of denk je dat al die kritieken niet waar zijn?
    Alvast bedankt voor je reactie.

  • Patty
    24 augustus 2014 om 14:46

    Wat vindt DVZ van waterkefir?

  • GuntherL
    15 augustus 2014 om 21:11

    Ik heb veel nuttige informatie uit de Voedselzandloper gehaald.
    Het is erg belangrijk dat hij suiker met de vinger wijst en verzadigde vetten grotendeels vrijpleit.
    Hij maakt wel 1 belangrijke fout. Versgeperst fruitsap is absoluut af te raden. Dr Robert Lustig legt dat helder uit. Door fruit te persen, verwijder je de vezels en bewaar je de fructose. Zo krijg je in feite massa's suiker binnen zonder voedingswaarde.
    Eet dus gewoon je fruit.

  • Fanny Siebenga-Tjoa
    12 augustus 2014 om 13:17

    Goedenmiddag, ik had onlangs nog jullie boek gekocht en wat daar vermeld staat is mij wel bekend aangezien ik altijd geinterresseerd bent in voedsel en gezondheid (365 dagen koolhydraatarm eten, Amber Alberda, vegetarische etc. etc.) Bij de meeste van dit soort boeken valt mij op dat er teveel zoete recepten voor bijv. ontbijt suggestie met havermout vermeld worden. Zelf ben ik niet zo'n zoetekauw. Is het mogelijk dat jullie eventueel op jullie site ook meer recepten plaatsen voor hartige havermout? Bvd.

  • Pauline
    11 augustus 2014 om 13:21

    Er zijn boekweitcrackers die VZL proof zijn en je kunt natuurijk zelf crackers maken. In het voedselzandloper kookboek staat een recept.

  • Eline
    11 augustus 2014 om 08:55

    Hoe zit het eigenlijk met het eten van crackers?

  • Pauline
    4 augustus 2014 om 16:01

    Nee officieel niet.

  • Lindsay
    3 augustus 2014 om 19:28

    Ik vind niet direct iets terug over spelt in het zlboek. Mag dit eigenlijk want ik wil het wel perfect volgen
    Mvg lindsay

  • Esmée - Essusweetslife
    21 juli 2014 om 12:52

    En waar haalt u/jij deze informatie vandaan? Dr. Verburgh is een arts en onderzoeker en toont ook de onderzoeken waaruit dit blijkt. U/jij gooit met verschillende zogenaamde dingen die wel of niet waar zijn, zonder ook maar een enkele bron te vermelden met eventuele uitleg wáárom. Dr. Verburgh vertelt ook dat je niet persé biologisch hoeft te eten om gezond te leven. Waarom zou vet op de botten goed voor je zijn in een westerse maatschappij waarin genoeg eten is. Je hoeft dus geen voorraadje te hebben voor een eventuele hongersnood.

  • plusch
    29 juni 2014 om 12:10

    Ik ben vrouw 34 jaar (maar zie er stukken jonger uit :)), eet al sinds mijn 14 vegetarisch en al sinds mijn 25 veganistisch en ik voel me in topvorm. Ik ga 4 maal per week fitnessen (cardio en power).

    Gezonde voeding is belangrijk en zoveel mogelijk puur aankopen of kweken en zelf bereiden is belangrijk.
    Ik zou iedereen aanraden om in plaats van sierplanten te zetten, plant eens een fruitboompje/struik, kweek een sla, .... (biologisch natuurlijk).

    Het is niet enkel een kwestie van wat je eet maar ook hoe bewust je er mee bezig bent en hoeveel respect je toont voor je voeding en je omgeving (vandaar dat ik besloten heb om geen dierlijke producten meer te consumeren omdat ik geen deel wil uitmaken van het lijden van anderen).

    Ook belangrijk, iedereen is anders. Voeding die voor de ene werkt, werkt daarom niet voor de andere. Ik verdraag totaal geen groene of zwarte thee, maar ik drink wel zelfgemaakte netelthee of andere kruidenthee en soms al eens een geuzeke.

    Het vergt wat onderzoek en tijd maar je bent het waard om in jezelf te investeren en zo gezond als mogelijk is voor jou, te leven.
    Het zal zowel op korte termijn als op lange termijn voordelen opleveren.

    Neem ook alles niet te zwaar op, geniet van leven, doe positieve veranderingen waar je kan en geniet van je vooruitgang. En belangrijk: wees kritisch.

  • pauline
    15 juni 2014 om 16:48

    http://www.optimalegezondheid.com/gevaar-van-soja-producten/soja is gelemaal niet gezond zoals beschreven.

  • annelies
    13 mei 2014 om 20:10

    Misschien dat er iets meer over groene thee en koffie verteld kan worden, want bij mij is heel duidelijk gebleken dat ik bij het vele
    drinken van allerlei soorten groene thee erg kortademig word en
    echt harkloppingen krijg. Met veel bedoel ik ongeveer 3 à 4 kopjes
    groene thee per dag. En 's morgens na de havermout een kopje
    Nespresso koffie, wat eveneens groene koffie blijkt te zijn. Ik heb
    eerst de koffie laten staan en na een paar weken ook de groene
    thee en ik merk dat ik nu geen last meer heb van hartkloppingen.

  • Pauline
    12 mei 2014 om 12:40

    Dat kan je gerust nemen.

  • Margret
    12 mei 2014 om 11:06

    En lijnzaadolie?

  • nicole
    11 mei 2014 om 11:30

    Ik vermoed dat het met lactose te maken heeft. Dit zit niet meer in onze harde kaas,wel in andere melk producten zoals kwark.

  • emanuelle pilon
    4 mei 2014 om 20:00

    Mijn zus adviseerde mij een jaar of 7 geleden atkins te doen omdat in dat "dieet" koolhydraten niet gebruikt worden. In onze familie zijn veel mensen met suikerziekte en daarom wilde ik hier preventief mee omgaan.
    Ik had alleen iets tegen het vervangen van koolhydraten door veel eiwitten Daarom verving ik de pasta, rijst, brood door meer groenten.
    Toen ik over de zandloper las kwam ik er achter dat ik eigenlijk al jaren ongeveer zo eet. Ik eet alleen ca. 100 gram rundgehakt per week en dat is het verboden rode vlees. Ik gebruik het voor een heerlijk recept waarin de bolognese saus een bestanddeel is.
    courgette en aubergine in plakken snijden zouten en na 10 minuten afdeppen. Plakken grillen met beetje olijfolie.
    bolognese suas met rundgehakt (of iets vervangends) tomatenpuree, ontvelde tomaten , uiien, paprika, zout, peper, oregano scheut rode wijn. Laag courgette in ovenschaal, bolognese saus, vers gerasspte kaas, laag aubergine, laag bolognese saus. In oven en na 20 a 30 minuten op 180 is de lasagne zonder pasta klaar
    serveren met gestoomde brocolli en een frisse salade

  • robert
    21 april 2014 om 21:01

    Jaja, als je al dit eten ook nog eens bij biologische boeren, biologische winkels moet komen kost je dat een klein fortuin. En gaan we hier allemaal 100 mee worden?
    Kom op zeg, die Verburgh ziet er zelf graatmager uit, wat vet op de botten zou beter zijn voor je gezondheid.
    Die groene thee is ook discutabel, want het is bekend dat de groene theeplant veel fluoride opneemt, en dat laatste is ook niet zo gezond voor het lichaam, toch?
    En waarom komt de aardappel er toch zo bekaaid van af steeds: hier zitten veel vitamines, mineralen en antioxidanten in.

  • ingrid
    15 april 2014 om 16:06

    Hoi,
    Mag quinoapasta of kamutpasta wel. Mag dat dan ook samen met kippengehakt en groenten?

    Dank u

  • Pauline
    26 maart 2014 om 12:58

    Niet als je de VZL volgt, zelf eet ik ze wel regelmatig.

  • Margot
    25 maart 2014 om 23:59

    Hoe zit jet met WAzA (volkoren ) crackers en rijstewafels? Is dit een goede vervanger van brood volgens de voedsel zandloper?

  • Yvette
    25 maart 2014 om 20:20

    bedankt!

  • Pauline
    25 maart 2014 om 18:24

    Nee maïsmeel is niet voedselzandloper proof.

  • Yvette
    25 maart 2014 om 17:42

    Hoe zit het met producten van maismeel. Bij mij in de supermarkt hebben ze nl pasta van maismeel in het glutenvrij schap, is dat VZL proof?

  • Claudia
    15 maart 2014 om 15:36

    Ik neem ook vaak salade mee naar stage. Gewoon sla uit een zakje ( :P ) met cherrytomaatjes, komkommer, gekookt ei, mozzarella, avocado, kalkoenfilet enzovoorts. Kijk gewoon steeds wat ik heb voor erin.
    Meestal eet ik er wel een rijstecracker met smeerkaas bij. Gewoon dat idee dat ik iets "broodachtigs" eet. Ik loop nl stage in het basisonderwijs, dus kan niet een uurtje na de lunch nog wat eten als ik plots toch nog honger krijg.
    Maar ik ben altijd wel verzadigd tot na schooltijd. Geen verschil met de dagen dat ik brood ofzo eet.

  • Pauline
    6 maart 2014 om 17:23

    Ik heb geprobeerd het zo toegankelijk mogelijk te maken, dus met producten uit de supermarkt.

  • Pauline
    6 maart 2014 om 17:22

    De chocola van Vivani is suikervrij, deze wordt gezoet met kokosbloesemsuiker en koop je bij de biowinkel.

  • liz
    4 maart 2014 om 22:17

    Volgens mijn interniste heeft chocolade van 70% nog altijd suikers.Als je het binnenkrijgt, wat mij niet lukt ,-) , kan je het beste 99% nemen volgens haar ..

  • liz
    4 maart 2014 om 22:14

    (bio)- kokosnootolie mis ik enorm in de voedselzandloper !

  • liz
    4 maart 2014 om 22:05

    Je kan perfect zelf granenvrij brood maken. Amandelbrood bijvb of zonnebloempittenbrood of kokosmeelbrood.
    Als je het over gluten hebt tussen haakjes, havermout bevat gluten.. Je kan wel glutenvrij havermout kopen online. ;-)

  • Pauline
    27 februari 2014 om 17:51

    Spelt is inderdaad beter dan gewoon tarwebrood.

  • Susan
    26 februari 2014 om 18:39

    Als je toch een boterham per dag wilt eten. Is speltbrood dan de beste keuze ?

  • Pauline
    26 februari 2014 om 12:59

    Wat leuk om te horen, dankjewel.

  • Fenna
    26 februari 2014 om 09:33

    Hoi Pauline, super leuk om alles te lezen en natuurlijk die al heerlijke recepten (ook de niet zandloperproof). De app is makkelijk en ik heb ook meerdere vriendinnen Fan gemaakt. Dank je wel, ga zo door!

  • Gerrie
    18 februari 2014 om 10:04

    En niet te vergeten rijstolie!

  • Annabel
    14 februari 2014 om 22:46

    Wow, lekker neerbuigend zeg. Alsof mensen met een lager opleidingsniveau niet kunnen nadenken en voor zichzelf kunnen zorgen. Echt een grove generalisatie.

  • Pauline
    14 februari 2014 om 22:29

    Jazeker dat is super gezond.

  • Berta
    14 februari 2014 om 15:43

    Mag je volgens de Voedselzandloper kokosvet gebruiken om in te bakken?

  • Pauline
    14 februari 2014 om 11:34

    Ohh dat is een goede tip!

  • Flora
    14 februari 2014 om 11:01

    Water is (vind ik) juist het meest neutraal en ook daar kun je prima havermoutpap meemaken!

  • Flora
    14 februari 2014 om 10:46

    SUPER! Nog een tip die ik echt heerlijk vind: chocolademelk maken van kokosmelk - dan heb je eigenlijk gewoon een drinkbare bounty, maar dan volgens voedselzandloper-regels!

  • Flora
    14 februari 2014 om 10:40

    Alle mensen die ik ken die het dieet volgen, zijn universitair geschoold. Alle mensen die ik ken die geen dieet volgen, ongezond leven en eten zijn mbo of hbo geschoold: gewoon te dom en onverantwoordelijk om goed voor hun lichaam te zorgen.

  • Flora
    14 februari 2014 om 10:38

    Klopt! Dit kun je terugzien in veel (regeringsgestuurde)voedingsadviezen in veel andere landen. B.v. België heeft een driehoek die weer gunstig is voor de producten die daar makkelijk te verkrijgen zijn. In Nederland is de schijf van vijf vol met koolhydraten, omdat dit goed is voor de economie en niet omdat het goed is voor mensen. Groente en fruit weet iedereen van dat dat gezond is en moet er dus ook voldoende opstaan!

  • Angela
    2 februari 2014 om 19:34

    Hoe zit het met bananen en dadels ze hebben een hoog gl index maar mogen wel dat snap ik niet

  • Angela
    2 februari 2014 om 19:29

    Ja met deze vraag worstel ik ook maar ik zie nog geen reactie

  • Pauline
    1 februari 2014 om 10:25

    Daar wordt in de VZL niet over gesproken. Maar deze superfoods zijn zeker Voedselzandloper proof.

  • ramon
    1 februari 2014 om 09:37

    Misschien moet je het boek eerst eens lezen, voordat je opmerkingen maakt

  • ramon
    1 februari 2014 om 09:35

    Hoe zit het met superfoods als acai poeder, hennepzaad, chlorella en bv tarwegras..... en bijenpollen?

  • sjak
    30 januari 2014 om 20:35

    Humor is net zo belangrijk als een goed dieet!

  • Pauline
    26 januari 2014 om 19:43

    Ja dan wel. Maar mijn beleving is dat baksels met amandelmeel meer op cake lijken dan op brood.

  • Marieke
    26 januari 2014 om 18:26

    Deze zandloper komt overeen met hoe wij van nature al eten omdat wij geen vlees eten maar wel af en toe vis. een comment over de chocolade.. het is wel van belang dat je organic chocolade eet. in gewone chocorepen zitten veel toevoegingen en komen vaak niet aan de 70%.
    Er zijn tevens heel veel broodbak recepten te vinden op het net. Zoek maar eens op glutenvrij broodbakken. Met amandelmeel bv. Dat zou toch voedselzandloperproof zijn?

  • Pauline
    26 januari 2014 om 13:29

    Volgens de Voedselzandloper kun je honing beter niet eten omdat het een zelfde werking als suiker heeft.

  • Ineke
    26 januari 2014 om 13:09

    Hoe staat de voedselzandloper tegenover het gebruik van honing? Ik kan het in het boek niet terugvinden en eigenlijk ook niet in de verschillende recepten die beschikbaar zijn. Mijn oma gebruikte honing voor tal van kwaaltjes. Ik ben zelf gek op honing en, gebruik het graag als zoetmiddel in plaats van suiker, bijvoorbeeld in de havermoutpap.

  • Pauline
    23 januari 2014 om 11:58

    En super lekker

  • Maria
    22 januari 2014 om 20:09

    Voor de mensen die moeite hebben smorgens een blok van een reep pure chocolade te eten: je kunt ook rauwe cacaopoeder kopen bij de reform- of natuurwinkel en ervan een el door de (soya) yoghurt of door je smoothie doen. Even gezond!

  • roman
    21 januari 2014 om 19:45

    ik eet alles, maar met mate (heel weinig vlees).eet geen vette sausen veel zelfgemaakte vruchten sap ,water en thé soms een glas melk en ook soms een tas koffie en zeker 1liter30 water.eet zwarte chocolade met mate.eet rijst en rijstnoedels ook met mate 2x per week 1 patatje en zeeeeeer veeel verse groenten en fruit.havermouth pap met appel.Ben wel gestopt met roken.Doe lichte sport want ben een rug patient en denk wel dat ik goed bezig ben.

  • Pauline
    21 januari 2014 om 12:22

    Je zou het kunnen proberen. Ik zou dan wel de cakestand gebruiken en niet een broodstand. Ik heb helaas geen broodrecepten die Voedselzandloper proof zijn.

  • Dina
    21 januari 2014 om 00:48

    Hai Pauline,
    Weet jij een recept om mijn (nu werkloze) broodbakmachine te gebruiken met geoorloofde producten volgens de VZL? Ik dacht zelf aan de Bananabread, maar misschien zijn er nog andere voorbeelden van broodvervangende recepten die in de broodbakmachine bereid kunnen worden?
    Alvast bedankt!

  • Pauline
    20 januari 2014 om 18:05

    Omdat het beter verteerbaar is dan brood. Dus beter voor je darmen.

  • Pauline
    20 januari 2014 om 18:04

    Kwark is inderdaad beter omdat dit onder kaas valt en beter verteerbaar is.

  • Isa
    20 januari 2014 om 15:34

    Beste Pauline,

    Waarom is havermoutpap eigenlijk zoveel gezonder dan brood? Qua glycemische index lijken ze niet veel van elkaar te verschillen...

    Groetjes,
    Isa

  • Saskia
    20 januari 2014 om 14:47

    Hoi Pauline,

    Ben al een tijdje bezig met een vergelijkbaar dieet, maar kwam door een tip van iemand op deze VZL-site terecht.
    Klinkt allemaal bekend, maar fijn om er meer over te lezen en vooral recepten!
    Maar ik heb een vraagje:
    Ik neem nl 's morgens een bakje Biogarde met daarin noten, zaden & fruit. Maar nu lees ik dat Biogarde volgens de VZL eigenlijk niet mag... Kan ik dan beter kwark eten?

  • Pauline
    19 januari 2014 om 12:20

    Steeds meer producten vind je in de supermarkt. Maar in natuurvoedings winkels is het assortiment vaak nog uitgebreider.

  • Lisa
    18 januari 2014 om 20:37

    Hoi Pauline,
    Fijn dat je nog even wat uitgebreider aangeeft op welke goede producten ik me mag focussen. Lastig blijft dat ik ze niet allemaal ken en ik dus moeite zal moeten doen om ze te vinden. Zijn de meeste producten wel in een gewone grote supermarkt in Nederland beschikbaar of komt het meeste uit een natuurwinkel?
    Meer plaatjes van producten en eventueel met merken erbij zou voor mij wenselijk zijn. Alvast bedankt!

  • Pauline
    17 januari 2014 om 10:50

    Ik denk dan vooral aan eitjes in verschillende vormen, een omeletje, ei muffin of roerei. Of inderdaad pannenkoeken. Er is trouwens ook ongezoete amandelmelk van Alpro dat is niet zoet.

  • Nina
    16 januari 2014 om 19:23

    Hoi Pauline,

    Heb je ook tips voor mensen die niet van een zoet ontbijt houden (en alleen havermout met een melkvervanger vind ik dan weer wat saai, zeker na een dag of drie.... (De melkvervangers vind ik vaak ook zoetig smaken trouwens, niets is zo lekker neutraal als koemelk...helaas). Ik heb vandaag al boekweit-pannenkoeken gebakken, dat was best ok, maar daar heb ik niet iedere ochtend tijd voor (ik dacht al om de pannenkoeken misschien in te vriezen..).

    Groetjes, Nina

  • Betty
    13 januari 2014 om 13:10

    alweer een lijst met do's en don't.
    Je maakt mij niet wijs dat zuivel- en tarweprodukten niet goed voor je zijn. Dat de 'witte varianten' niet goed zijn geloof ik onmiddellijk.
    Maar dat dus de Italianen/Chinezen etc., pasta- en rijsteters bij uitstek, honderden jaren verkeerd gegeten hebben? Ik geloof er niks van.
    Het voedingscentrum is ook niet heilig voor mij. Ik geloof dat daar ook commerciële belangen achterzitten (zuivel-, vlees- en tarwe industrie)
    Waar het ons aan mankeert is veel te weinig beweging. En te veel gemaksvoedsel uit de fabriek met al die verborgen vetten en suikers.

  • Kathy
    8 januari 2014 om 15:47

    Dag Pauline, ik vind dit een heel bruikbaar en duidelijk overzicht, als aansluiting op het boek echt super
    dank je wel hiervoor!

  • annelies
    7 januari 2014 om 14:55

    Super! Dankjewel!!!

  • Pauline
    6 januari 2014 om 21:25

    Ja zeker, je eet natuurlijk naar behoefte. Mocht het te weinig zijn, dan kan je altijd het recept x 2 doen.

  • annelies
    6 januari 2014 om 11:33

    Bedankt voor je reactie.
    Dan had ik nog 1 vraagje:
    kun je de voorgerechten die je in je kookboek hebt beschreven ook gebruiken als lunchgerecht?

    Bedankt weer!!

  • Pauline
    5 januari 2014 om 19:03

    Wat leuk! Je kunt inderdaad alle soorten bonen en peulvruchten eten. Waarom? Dat weet ik niet precies, dat kun je het beste aan Kris Verburgh vragen. Met een portie ga ik uit van een gemiddelde portie voor 1 persoon. Bijv. 100 tot 150 gr gekookte bonen

  • annelies
    5 januari 2014 om 11:56

    Ha Pauline,

    ben sinds kort in het bezit van zowel de zandloper als jullie kookboek en ben heel gemotiveerd om hiermee aan de slag te gaa. Ook dit artikel helpt daar enorm bij, dankje!!! Alleen nog een vraagje:
    er staat dat je pasta en rijst kunt vervangen door peulvruchten. Daaronder vallen toch ook witte en bruine bonen? Maar nu heb ik altijd gedacht dat bruine bonen vol zaten met zetmeel, wat juist niet goed zou zijn.
    kun je dat uitleggen? En als er staat 'portie', aan welke grootte moet ik dan denken?

    Alvast bedankt!!

  • Pauline
    5 januari 2014 om 11:19

    Dank je wel. Leuk om te horen. Dat zijn vragen die je via twitter of facebook aan Kris Verburgh kunt stellen. Hij kan je daar een goed antwoord op geven.

  • Mariette
    5 januari 2014 om 08:24

    Hallo!

    Vannacht het kookboek nog eens lekker doorgespit met mijn mede-geïnteresseerde collega....Super recepten overigens!
    Is het na te vragen, de al eerder gestelde vraag over kwark? Of dat nu wel of niet VZ proef is? Wij kwamen er ook niet uit.
    En wat betreft de soja duizelt het me....want in hoeverre bestaat er nog genetisch ongemanipuleerde soja, en ik lees ook veel over gefermenteerd (de gezonde variant) en niet gefermenteerd (de slechte variant)....? En hoe zit het nou met dat oestrogeen-gehalte? Voor de zekerheid geef ik het mijn zoontje maar niet, eet het zelf dagelijks maar vraag me af of ik niet beter kwark kan eten...

    Dankdank!

  • henk
    30 december 2013 om 14:42

    Vaak wordt er in de artikelen gesproken over de markt, de markt is inderdaad de meest gunstige plaats om de nodige ingrediënten te kopen.
    Voor een groot assortiment aan bonen kun je terecht bij Turkse/Marokkaanse winkels.
    Ik denk niet dat, zoals bij andere voedingsadviezen, de commercie vlug zal inhaken op deze beweging, hier valt niks te verdienen met ḧulpmiddelen¨

  • Pauline
    29 december 2013 om 17:10

    Dank je wel. Ik denk het niet maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

  • Annemie
    28 december 2013 om 22:20

    Proficiat Pauline met de overheerlijke recepten.
    Ik heb uw kookboek al aan veel kennissen aangeprezen.
    Komt er nog een opvolger?

    Groetjes Annemie

  • Pauline
    27 december 2013 om 16:49

    Goede tip thanks

  • henk
    27 december 2013 om 14:42

    De zwartste chocolade (80% chocolade) is bij de Aldi de laatste maanden steeds uitverkocht, kost ook maar ongeveer een Euro.
    Lijkt me evengoed dan de dure pure chocolade uit de natuurwinkel.

  • Janny
    9 december 2013 om 10:05

    Duidelijk Pauline, ik ga je kookboek kopen.

  • Pauline
    6 december 2013 om 18:42

    Wetenschappelijk onderzoek doen naar voeding, is heel wat anders dan creatieve recepten bedenken. Op het hoe en waarom kan ik idd niet altijd antwoord geven, recepten bedenken kan ik daarentegen wel. Ik ben uitgegaan van de producten die je wel mag eten en heb daar recepten mee bedacht. Het is een samenwerking geweest, waarbij Kris de theorie behandeld en ik de recepten bedacht, waarbij we allebei onze sterke punten ingezet hebben.

  • Janny
    6 december 2013 om 08:28

    Pauline, ik wil niet kattig doen, maar hoe kun je een kookboek schrijven dat je zelf heel veel dingen niet weet. Ik vraag mij wel af; sta je achter de filosofie en wetenschap van Kris, of speel je in op de populariteit van Kris.

  • Pauline
    4 december 2013 om 10:39

    Volgens mij is kwark prima maar je zou het voor de zekerheid even aan Kris Verburgh kunnen vragen.

  • Martin
    3 december 2013 om 22:42

    Weet jij nu hoe het zit met kwark, Pauline? Ik kan nergens op het internet duidelijkheid vinden. Het is idd jonge kaas….

  • Janny
    2 december 2013 om 09:14

    Ik klik op deze site op recepten en kom hamburgerbroodjes en nog meer lekkere dingen tegen. Hoe verwarrend kan iets zijn.....

  • Janny
    2 december 2013 om 09:10

    Ik ben het boek aan het lezen en ga proberen om volgens de principes van Kris te koken en te leven. Ik vraag mij wel af als we naar een hotel gaan met half pension wat kun je dan het beste eten? 's morgens met ontbijtbuffet ligt er van alles maar niet wat het boek aanbeveelt. Zo ook al we met vrienden uit eten gaan, wat kun je dan het beste nemen. De menu's zijn er niet op afgestemd.
    Het kookboek wil ik ook aanschaffen, vraag mij wel af of Pauline er ook echt achter staat.
    Mijn ervaring is wel wat nu een hype is wordt soms na een tijdje weer ontrafeld.

  • Mirjam
    28 november 2013 om 07:39

    Hoi Pauline,
    Leuke site met heel veel info! Weet jij ook waarom je wel rode wijn mag, maar geen witte of rosé?
    Veel succes verder.

  • Nelleke
    27 november 2013 om 21:41

    Hoi, Ik eet nu dik een jaar vlgs de voedselzandloper en in dit jaar heb ik veel recepten gevonden en uitgeprobeerd.
    Ik ben er behoorlijk strikt in, met heel soms héérlijk een kroket of patat. Het bevalt míj heel goed, ook omdat ik van koken houd en lekker experimenteer. Het meeste miste ik mijn glas warme melk 's avonds. Maak nu chocolademelk met amandelmelk. Soja-en amandelmelk maak ik zelf, heerlijk. Ruwe cacao erbij, kaneel, stukjes dadel.
    Mijn huid is veel gladder geworden en ik ben de nodige kilo's afgevallen, zonder honger en moeite.
    Voor míj werkt dit echt! Voel me gezond en prettig.

  • Lies
    27 november 2013 om 20:02

    Ik eet al een tijdje volgens amber albarda, waar veel overeenkomsten liggen. Zij heeft een heel lekker recept voor 'de makkelijke werklunch' waarbij je bijv 10 verschillende ingrediënten kiest en deze per dag bij elkaar varieert. Zo heb je iedere dag een andere salade. Voor het ontbijt is soja yoghurt met lijnzaad en fruit, of quinoa in amandelmelk koken met honing, kaneel en zwarte bessen erg lekker.

  • Kimberly
    24 november 2013 om 17:59

    Wat is dat nou weer voor onzinnige opmerking.. "De rest" is nog altijd de overgrote meerderheid die nog nooit van dit boek gehoord heeft en alles behalve bewust bezig is met voedsel.

  • Pauline
    19 november 2013 om 17:30

    Ja dat klopt inderdaad kokosmelk en kokoswater, mag je gewoon drinken volgens de VZL.

  • Tanneke
    19 november 2013 om 15:59

    Hallo Pauline,

    Gisteren je kookboek aangeschaft; het ziet er allemaal heerlijk uit.

    Ik heb een vraagje m.b.t. kokosmelk, is dat volgens de VZL-principe? Ik drink 's morgens namelijk een smoothie van INNOCENT, en daar zit kokosmelk in.

    Dank voor je reacie.

  • Tineke
    15 november 2013 om 17:12

    Voorlopig hebben een heleboel mensen er wat aan, ze worden bij het lezen van het boek veel bewuster van het feit dat je ook gezond EN lekker kunt eten. Dus waarom zo negatief; en op de universiteit hebben ze je nooit verteld dat jouw verdiend met een T moet?

  • Pauline
    14 november 2013 om 16:43

    Ik heb poeder gebruikt, van de vloeibare soort zou ik minder gebruiken ;)

  • An
    13 november 2013 om 21:01

    Ik heb net het kookboek VZL gekocht en ik ben zeer enthousiast. Voor de recepten waar Stevia gebruikt wordt is dit dan de vloeibare soort of niet? Welke heb jij juist gebruikt?
    Alvast bedankt voor een antwoordje.

  • pieter
    13 november 2013 om 18:56

    koop ergens cola bonen en maak je eigen drankje met een cola smaak... kun je er zoveel of zoweinig suiker in doen als je lief is (weet alleen niet zo snel waar je colabonen kunt kopen, maar als het coca-cola lukt, zijn die dingen vast ergens te vinden..)

  • pieter
    13 november 2013 om 18:54

    dan ga je helaas iets eerder dood dan de rest..

  • Pauline
    9 november 2013 om 20:13

    Dank je wel, leuk om te horen. Er bestaat ook ongezoete sojamelk, volgens mij van Alpro. Zelf drink ik bijna geen sojamelk. Je kunt ook rijstemelk of amandelmelk nemen. Dat laatste kan je heel goed zelf maken en dan weet je zeker dat het suikervrij is.

  • Annebeth
    8 november 2013 om 21:07

    Beste Pauline,
    ik heb onlangs uw kookboek gekocht en ben er heel tevreden mee. Een van de eerste kookboeken waarbij ik bij het bladeren door de index werkelijk bij alles dacht: dit wil ik maken!

    Ik heb echter 1 vraag, ik hecht veel waarde aan suikervrij eten (dus geen geraffineerde suiker). Dit belang wordt ook onderstreept door de voedselzandloper en uw boek. Maar in sojamelk zit toegevoegde suiker, zelfs al als 1 van de eerste 3 ingredienten. Gebruikt u een bepaald type suikervrije soja melk? En wat zijn uw gedachten hier over?

    Alvast bedankt voor uw antwoord!

  • Hanneke
    8 november 2013 om 17:35

    Dank je voor de tips! Deze kende ik nog niet.

  • Pauline
    8 november 2013 om 17:06

    Tuurlijk kan je er dingen uit meenemen. Zo doe ik dat zelf ook. Maar met een allergie denk ik vaak, dan zijn er al zoveel dingen die je niet mag. Waarom zou je je dan ook nog andere dingen ontzeggen. Als je allergisch bent voor soja melk kan je beter gewone melk drinken. Of rijstemelk of havermelk.

  • Hanneke
    8 november 2013 om 14:58

    Dank voor je reactie!

    Ik wil niet bot of ondankbaar zijn, maar ik vind je antwoord wel een beetje een kort door de bocht. Ik vind de VZL juist erg prettig en denk dat het wel wat voor mij is, alleen niet op bepaalde onderdelen.

    Mijn vraag is dan ook of er een mogelijke vervanging is voor soja/amandelmelk. Als dat er niet is, dan zal ik dat onderdeel van de VZL moeten negeren. Dan blijven er nog steeds heel veel onderdelen over die ik wél kan naleven.

  • Pauline
    8 november 2013 om 12:31

    Dan is de Voedselzandloper niets voor jou. Het moet ook bij je passen en als je last hebt van voedsel allergieën dan zou ik dit niet gaan doen.

  • Hanneke
    8 november 2013 om 11:52

    Ik vind het idee van de VZL een erg intrigerend en inspirerend idee. Het zet mij in ieder geval aan bewuster met voeding om te gaan.
    Een ding zit mij niet helemaal lekker bij dit voedingspatroon. Namelijk dat het moeilijk te verenigen valt met voedselallergieen. Als ik het zou willen, is het voor mij niet mogelijk het gehele voedselzandloper patroon te volgen omdat ik allergisch ben voor pinda's, noten en bovenal sojamelk en -yoghurt. Deze laatste allergie heb ik zelfs ontdekt door het volgen van de VZL.

    Mijn vraag hierbij is eigenlijk, zijn er nog alternatieven voor sojamelk, amandelmelk etc., zijnde niet 'gewone' melk, die wel in de VZL passen?

  • Rein
    7 november 2013 om 23:58

    Haha, de VZL en wetenschappelijke onderzoeksfeiten?

    De VZL is wetenschappelijke lariekoek. Feiten worden verdraaid, onderzoeksresultaten worden lukraak geselecteerd en uit de context gehaald.

    Tis een boek dat het niet verdiend om zo populair te zijn, maar ja mensen die niet universitair geschoold zijn zijn niet intelligent genoeg dat te begrgijpen

  • Pauline
    5 november 2013 om 09:55

    Leuk om te horen. Veel kookplezier ;)

  • Suzanne
    4 november 2013 om 23:17

    Ik heb inmiddels het kookboek, had al het basisboek. Ik kan me helemaal vinden in alles en heb al een paar lekkere recepten gezien!

  • Pauline
    29 oktober 2013 om 22:51

    Ligt eraan hoe groot ze zijn. Volgens de Voedselzandloper is het goed om flink te ontbijten. Maar je moet doen waar je jezelf goed bij voelt ;)

  • Karin
    29 oktober 2013 om 19:44

    Hoi Pauline. Kun je mij vertellen of zelfgemaakte havermoutkoeken met noten en gedroogde vruchten een goed alternatief is voor havermoutpap in de ochtend?

  • Pauline
    28 oktober 2013 om 13:53

    Nee dat kun je volgens de Voedselzandloper beter laten staan.

  • Pauline
    28 oktober 2013 om 13:52

    Olijfolie, Koolzaadolie, Avocado olie :)

  • annet
    28 oktober 2013 om 11:24

    Wat verstaan jullie onder 'gezonde oliën'?

  • Petra
    28 oktober 2013 om 11:09

    Volgens mij is van boekweitmeel toch ook brood te maken?
    Als toevoeging wat noten en zaden en bakken maar. Bolletjes of puntjes.
    Ik heb afgelopen zaterdag een mix van boekweit, amandel en kikkererwtenmeel gebruikt om ontbijt pannekoekjes te maken. Een mengsel van avocado uitje en tomaat gemixd als boter vervanger, een plak gerookte zalm erop of oude kaas. Helemaal niet verkeerd. twee pannekoeken waren genoeg om de hele dag op te teren.

  • Melanie
    28 oktober 2013 om 09:25

    Ik vind het nog lastig om de vertaling te maken naar echte producten... Ik zou heel graag willen weten of bv couscous en bulgar wel mogen volgens de VZL. Ik hoor het graag!

  • Rita
    27 oktober 2013 om 19:07

    Ik heb dat bericht van de Consumentenbond ook gelezen, en vind het ook héél vreemd: het boek Voedselzandloper staat immers bol van wetenschappelijke onderzoeksfeiten.
    Tegen de adviezen van het Voedingscentrum in.... alsof we met die adviezen zo goed uit zijn! Talloze mensen krijgen kanker, hart- en vaatziekten, diabetes. Een enorm percentage van de mensen heeft of krijgt obesitas, zelfs kinderen... Dus of de adviezen van het Voedingscentrum nu zo goed zijn....? Het lijkt mij dat er juist iets grondig mis is met onze voedingsgewoonten!
    Het lijkt er op dat het Vc en de Cb andere belangen (economie, landbouwlobby) veel belangrijker achten dan de volksgezondheid....

  • Joan
    23 oktober 2013 om 23:26

    Ik weet niet of jullie het gezien hebben, maar de Consumentenbond heeft onlangs een test van meer 60 dieetboeken gepubliceerd. Nou ja test, het is eerder een beschrijving zonder winnaar. Het viel me op dat de voedselzandloper niet in de reeks beschreven boeken was opgenomen. Op mijn vraag naar de reden daarvan was het antwoord: “De Consumentenbond volgt het advies van het Voedingscentrum. Het Voedingscentrum vindt de Voedselzandloper geen goede vervanging voor de Schijf van Vijf en geen geschikte methode om mee af te vallen. De adviezen in de Voedselzandloper vormen geen basis voor een volwaardig voedingspatroon en zouden tot een onevenwichtige samenstelling van het voedingspatroon kunnen leiden. Zie voor meer informatie: http:www.voedingscentrum.nlencyclopedievoedselzandloper.aspx”
    Daar kunnen jullie het mee doen. Ik vind dit en vreemde redenering. Als een dergelijk populair boek (34ste druk!) niet zou voldoen, zet je dat er toch gewoon bij i.p.v. het te negeren. Het is wel duidelijk dat het eigenlijk om een 'test' van het Voedingscentrum gaat.

  • Pauline
    23 oktober 2013 om 12:34

    Die 1e vraag kan ik je geen antwoord op geven. De 2e vraag wel je kunt sauzen binden door ze te reduceren dus in te laten koken, zodat het vocht verdampt. Of je kunt een beetje agar agar toevoegen dat is een plantaardige gelatine.

  • Patty
    23 oktober 2013 om 11:49

    Als ongefermenteerde soja(melk) niet gezond is, wat is dan een beter alternatief om melk mee te vervangen? Ik heb gezocht in de supermarkt maar overal lijkt wel iets in te zitten waar ik dan weer mijn bedenkingen tegen heb (zonnebloemolie, suiker, etc). En... kun je zuivel ongestraft weglaten uit de voeding voor opgroeiende kinderen? In ons geval dochters van 1 en 3 jaar oud.

    Verder: Heeft iemand nog een tip voor een product waarmee je sauzen kunt binden.. een vervanger voor tarwebloem?

  • Rene
    15 oktober 2013 om 18:53

    Soms moet je het "leren" eten. Vaak is het een kwestie van gewenning. En wissel het af. Ook zijn mensen gewend geraakt aan suiker, zout en vet. Je smaakpapillen moeten weer een omslag maken. Dus afbouwen suiker en zout en opbouwen met groente en fruit die veel smaak hebben. Maar stap voor stap is vaak de beste methode.

  • Rene
    15 oktober 2013 om 18:45

    Inderdaad. Je moet ook niet direct helemaal anders gaan eten. Dat houd je niet vol en volgt de teleurstelling. Gewoon stap voor stap. Bekijk zelf wat voor jou het makkelijkst is om mee te beginnen en vooral ben bewust van ongezonde voeding die je nu eet en wat je daar in kan veranderen of verminderen. Het hoeft niet helemaal zonder brood of rijst, maar minderen is al een mooie stap. Als je daarnaast dat leuke kookboek koopt ben je voorzien van allerlei lekkere én gezonden gerechten. Zie het als een uitdaging om (zoveel mogelijk) anders te gaan eten en drinken. Succes.

  • Rene
    15 oktober 2013 om 18:41

    ongeveer 1/5 van een reep. of het tijdstip iets uitmaakt weet ik niet. eet niet teveel chocola want er zit wel veel vet in en vaak ook suiker. kijk naar de voedselzandloper, chocola zit in de driehoek wat wel mag, maar staat helemaal bovenaan. Dat betekent met mate.

  • Danielle
    8 oktober 2013 om 09:26

    Wij eten al een jaar min of meer volgens de voedselzandloper. Brood met mate, alleen nog volkorenproducten, pasta en rijst ook alleen met lage glycemische index. Helemaal zonder die producten lukt niet, we hebben ook drie kinderen die mee-eten en ons budget voor eten is zo al ruim genoeg. Gezonde voeding is echt duurder.

    Wat ik ook een belangrijk criterium vind is of voedingsmiddelen van oudsher ook al te verkrijgen waren. Wat mijn oma niet kende, is meestal een bewerkt product (of afkomstig uit een zeer ver land, dus milieuonvriendelijk/...). Daarom eten we zoveel mogelijk onbewerkte producten uit onze regio en van het seizoen. Met zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen. Ook dat is al gezonder.

    De laatste tijd twijfel ik ook aan alle soya inname. Met name vanwege de fytinezuur en de fyto oestrogenen. Havermout zou bovendien ook eigenlijk eerst 24 uur in water moeten staan, dat water moet dan weg. Net als quinoa, dat moet je ook eerst grondig wassen.

    Ik ontbijt daarom steeds vaker afwisselender, kwark met muesli en gedroogde vruchten of kwark met volkoren flakes, af en toe havermout, volkoren crackers met kaas en een handvol noten, etc. Dus meer afwisseling.

    En zuivel dus niet alleen via plantaardige soyamelk, maar ook via kwark.

    De voedselzandloper heeft mijn voeding zonder meer gezonder gemaakt. Maar kritisch blijven kijken en zelfstandig keuzes maken blijft ook belangrijk.

  • Joyce
    7 oktober 2013 om 19:22

    Erg goed om te lezen. Het boek De Voedselzandloper is besteld.
    Is het nou het beste om een groene smoothie als ontbijt te nemen of juist havermout? En kan een groene smoothie ook als tussendoortje?

  • Pauline
    5 oktober 2013 om 19:14

    Sluit ik mii helemaal bij aan. Dit is ook niet mijn dieet maar Het Voedselzandloper dieet van Kris Verburgh

  • Angela Ruijs
    5 oktober 2013 om 19:03

    Oké, ik vind het heel erg goed om bewust met jouw voedsel bezig te zijn en zo gezond mogelijk te eten en te leven! En ik zie absoluut heel goede tips in dit dieet! Maar ik ben meer voor gevarieerd eten met gezond verstand en zelf kiezen wat op een bepaald moment het beste voor je is en waar jouw lichaam om vraagt, met mate! Mijn moeder is nu 94 en geniet nog steeds van het leven! Denk dat dat ook een sleutelwoord is: GENIETEN......

  • Pauline
    1 oktober 2013 om 18:17

    Nee Speltbrood hoort niet in het lijstje van de Voedselzandloper.

  • m.ten Kate
    1 oktober 2013 om 16:16

    wij zien als broodvervanger geen speldbrood in uw lijstje. Hoort speldbrood ed. wel thuis in de zandloper?\nGraag uw antwoord,\nMvg. Ten Kate

  • Pauline
    30 september 2013 om 17:57

    Volgens de Voedselzandloper is honing niet goed, een glaasje rode wijn daarentegen wel.

  • Pauline
    30 september 2013 om 13:25

    Ja dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk, volgens mij wel. In België noemen ze het platte kaas namelijk.

  • Leo Verhoeff
    30 september 2013 om 13:25

    Ik mis honing in het rijtje suikervervangers. Niet goed?
    Mag een glaasje wijn voor het eten? Is tenslotte ook een vruchtensapje.

  • Pauline
    30 september 2013 om 13:23

    Dan is de Voedselzandloper misschien niets voor jou. Meer groenten en fruit eten is sowieso al goed.

  • Miriam
    30 september 2013 om 10:56

    Je mag geen zuivel maar wel alle soorten kaas. Mag kwark dan wel? Dat is in principe kaas.

  • annie
    29 september 2013 om 22:43

    waar denk je dat die bananen vandaan komen en die sinasappelen niet uit nederland die moeten met een hevig vervuilend vliegtuig komen. dat vergeten we maar voor het gemak. eet fruit en groeten uit eigen land.dus ook GEEN soja.

  • Peter Terpstra
    29 september 2013 om 21:41

    Het ziet er allemaal wel lekker uit, maar het grootste deel van de producten lust ik niet. \nHoe los ik dit op?\n\nGr Peter

  • Casper
    29 september 2013 om 12:23

    Goedemiddag

    Ik las over ""Zwarte chocola met meer dan 70% cacao verlaagt de bloeddruk en vermindert de kans op hart- en vaatziekten"".
    **Hoeveel moet je er van eten en in de ochtend? Hoe meer cacao hoe beter?

  • Pauline
    29 september 2013 om 11:36

    In de VZL wordt dit niet aangeraden. Maar er wordt natuurlijk niets verboden. Ik denk dat het goed is om bewust met voeding om te gaan en volkoren granen kunnen dan geen kwaad. Tenzij je een heel brood per dag eet.

  • Anne
    28 september 2013 om 20:06

    Ok. Ook zie ik dat Harvard wèl volkoren granen aanraadt?

  • Pauline
    28 september 2013 om 19:19

    Het moet natuurlijk wel bij je passen. Toch veranderd de behoefte aan suiker wel als het een lange tijd niet eet. Het is inderdaad wel onhandig als je geen havermout lust. Ik zou dan in ieder geval kwark met muesli eten, dat doe ik ook regelmatig.

  • Pauline
    28 september 2013 om 19:17

    Met mate kan het geen kwaad. Hoe het precies zit zou ik even aan Kris moeten vragen.

  • anne steinberg
    28 september 2013 om 17:26

    Ik begrijp één ding niet goed; zoete aardappelen, dadels en bananen bijv hebben toch ook een hoge GI? Waarom is dat minder erg dan gewone aardappelen?

  • Sonja
    28 september 2013 om 06:08

    De lunch is lastig, je kunt toch niet iedere dag zo'n uitgebreid lunchgerecht maken? Als je je lunch mee moet nemen naar je werk of een wandeling, wat is dan handig om mee te nemen, als het geen brood mag zijn?
    Ontbijt is trouwens ook een probleem vind ik. Ik eet bijna altijd brood, beschuit of crackers als ontbijt. Iedere ochtend havermoutpap, ik moet er niet aan denken... En dan ook nog met sojamelk en zonder suiker.

  • Pauline
    21 september 2013 om 12:35

    Wat goed om te horen. Ik denk dat het belangrijk is om bewust met voeding om te gaan en je moet inderdaad doen waar je jezelf goed bij voelt.

  • Tamara
    20 september 2013 om 19:20

    Leef al een paar maanden volgens de voedselzandloper, het is anders, maar ook weer niet. Al dit gezonde lekkers kenden we al, maar pasten we niet of minder toe. Buiten de aardappels, pasta's, suikers en rijstsoorten om, vind ik het heel goed te doen. Het enige waar ik nu nog naar streef is om af te vallen, of zou ik soms te veel van al dit gezonds eten? Ik ben nog niet een kilo kwijt. maar voel me wel véél lekkerder in mijn vel zitten. Das ook wel positief! :)

  • Lilja
    19 september 2013 om 16:08

    Pompoetpitten zijn ook erg lekker bij een salade. :)

  • Lilja
    19 september 2013 om 16:06

    Spelt bevat inderdaad ook gluten, maar veel minder dan bijv. tarwe en in een andere samenstelling. Daarom zijn veel mensen wel intolerant of allergisch voor tarwegluten, maar niet voor speltgluten. Verder heeft spelt ook allerlei andere positieve eigenschappen (in tegenstelling tot tarwe). Ik eet daarom wel (zuurdesem)speltbrood. En verder boekweitpannenkoekjes. Ik eet ze dan 's avonds als maaltijd en 's ochtends en 's middags wat overgebleven nog als ontbijt en lunch. Heerlijk, makkelijk te maken, gezond en ze vullen goed. :) Verder eet ik af en toe havermoutpap, ook de overnight oats, dat is niet zoveel werk en ook erg lekker; gewoon havermout 's nachts (in de koelkast) laten trekken in water, met wat fruit en zaadjes erbij en de volgende ochtend lekker opsmullen. Evt. nog zoeten met stevia of diksap. Wat verder kan ipv een broodmaaltijd is een salade maken, heel simpel van wat (ijsberg)sla, komkommer, stukjes paprika (ik eet die wel, al zou het niet gezond zijn omdat het familie is van de nachtschade), ui.. van alles kan erdoor, maar het kan ook heel simpel met weinig ingrediënten, wat noten erbij, olijfolie eroverheen en/of citroen en wat zout en peper.

  • Lilja
    19 september 2013 om 15:57

    O ja, voor vrouwen in de overgang schijnt soja wel goed te zijn, maar heel veel weet ik hier verder ook niet van.

  • Lilja
    19 september 2013 om 15:56

    Ja, soja is niet zo gezond, maar dan vooral wegens het fytinezuur wat erin zit en vanwege de oestrogenen (hormonen) inderdaad. Er is echter een verschil tussen gefermenteerde en ongefermenteerde soja. In veel soorten zit de ongefermenteerde soja, die ongezond is, zoals in sojayoghurt, sojaroom en sojamelk. Miso, tamari (sojasaus, maar dan de echte) en tempé zijn wel gezond en bestaan uit gefermenteerde soja. Op internet is hier veel info over te vinden.

  • Pauline
    18 september 2013 om 11:55

    Elke coach heeft zo zijn/haar eigen ideeën over goede voeding. Ik denk dat het belangrijkste is om te doen, waar je je zelf goed bij voelt. De Voedselzandloper is wel gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, dus dan weet je zeker dat het goed zit.

  • Anne
    17 september 2013 om 21:11

    Hallo Pauline,

    Bedankt voor je overzicht, echter vind ik het lastig om te vergelijken met amber alberda, hoe zit dat dan? Ik hoor graag je tips.

  • arlette
    1 september 2013 om 15:21

    ben volledig mee met het boek; doch bij de soja-produkten heb ik mijn bedenking. Soja........en hormonen.......overgang ???????

  • Pauline
    30 augustus 2013 om 15:05

    Jaa of knolselderij frietjes :) Even better!

  • Kim
    29 augustus 2013 om 15:44

    Bedankt voor de tips hoe aardappels te vervangen! Nu kan ik bijvoorbeeld gebakken knolselderijschijfjes doen. Altijd quinoa wordt ook saai ;)

  • Pauline
    27 augustus 2013 om 22:38

    Niet volgens de Voedselzandloper, spelt is namelijk ook een graan. Dus als je de VZL volgt mag je ook geen spelt. Spelt bevat ook gluten in tegenstelling tot wat veel mensen denken.

  • bo
    26 augustus 2013 om 21:22

    Volgens mij is speltbrood ook een prima alternatief.

  • Pauline
    26 augustus 2013 om 16:37

    Nee er is niet echt gezonder brood, je kan eventueel boekweit crackers nemen. Of je neemt wel brood en vervangt een andere maaltijd van de dag in groente

  • Aybala
    23 augustus 2013 om 14:11

    Nuttig artikel, dankjewel :)
    Ik probeer minder brood te eten, maar ik vind het vreselijk moeilijk om elke dag pap naar binnen te werken en zelf pannenkoeken maken oid is vrij veel gedoe en voor mij niet altijd haalbaar. Is er geen gezond(er) brood?

  • Ingrid
    22 augustus 2013 om 10:40

    Hoi Pauline,

    Ik ben heel benieuwd naar je kookboek. Ik was al fan je recepten op je blog. Sinds kort ben ik meer volgens de regels van de voedselzandloper gaan eten. Dat bevalt me goed. Vooral minder brood, meer groenten en peulvruchten. Ik voel me veel energieker en minder pieken in mijn bloedsuikerspiegel. En havermout als ontbijt is heerlijk. Vooral overnights oats met banaan en rode vruchten. Eten wordt alleen maar leuker.

  • Tirza
    20 augustus 2013 om 12:32

    Oooh superhandig! Ik heb de afbeelding van de zandloper gelijk opgeslagen.

  • Julie
    19 augustus 2013 om 22:38

    Super leuk boek he. ik heb het ook al gelezen. Ik probeer ook te leven en eten volgens de voedingszandloper en suiker probeer ik te beperken en enkel in het weekend te eten :-)
    Gr. Julie

  • Pauline
    19 augustus 2013 om 22:25

    Nee dan is het niets voor jou idd.

  • Con leche
    19 augustus 2013 om 20:10

    Op vakantie zojuist het boek gelezen en ik was erg onder de indruk van de gepresenteerde resultaten. Probeer nu ook in het dagelijks leven bewuster met voeding om te gaan en deze samenvatting gaat zeker helpen, dank!

  • OURTASTE.NL
    19 augustus 2013 om 17:01

    Hmm, die dranken, paddestoelen en chocolade moeten goedkomen..
    Maar met allergie voor soja, noten en verschillende fruitsoorten is het voedselzandloper dieët niet helemaal voor ons weggelegd

  • Pauline
    19 augustus 2013 om 16:29

    Jaa en ik naar die van jou ;)

  • Pauline
    19 augustus 2013 om 16:28

    Goede tip idd ;)

  • Pauline
    19 augustus 2013 om 16:28

    Wat voor mij heel goed werkt is minderen, ik leef ook niet helemaal tarwevrij en suikervrij. Suiker eet ik bijv alleen in het weekend en tarwe eet ik nu 1 x per dag ipv 3 ;) alle beetjes helpen.

  • Farah
    19 augustus 2013 om 12:12

    Ik ben heel benieuwd naar de recepten!\nZelf maak ik (nog) geen gebruik van de voedselzandloper... Maar ik denk dat het geen kwaad kan om zonder suiker te leven. Alhoewel ik er wel ontzettend veel moeite zou hebben om cola te missen ;)

  • roos
    19 augustus 2013 om 11:32

    Ik wil dat boek wel graag lezen. Ik kan alleen echt niet zonder yoghurt en brood.

  • MySimplySpecial
    19 augustus 2013 om 10:52

    Lijkt me best lastig om helemaal volgens deze regels te eten!

  • Brenda
    19 augustus 2013 om 10:01

    Perfecte timing Pauline, ik ben van plan wat gezonder te eten. Dit artikel komt dus goed van pas :)
    En uiteraard ben ik razend benieuwd naar het voedselzandloper boek met jouw recepten!

  • Petra
    19 augustus 2013 om 09:16

    Ha, ben benieuwd naar het kookboek!
    Bij suikervervangers in gebak: vergeet alsjeblieft de abrikozen niet! Die helpen de bloedsuikerspiegel laag te houden!!! Veel meer dan dadels/banaan.

  • Simone
    19 augustus 2013 om 09:06

    Grappig om te lezen hoeveel overeenkomsten het voedselzandloper principe heeft met paleo. Er zijn wat kleine dingen anders maar de grote lijnen komen wel met elkaar overeen... ben heel benieuwd naar je boek!

  • Dita
    19 augustus 2013 om 09:03

    ja goed om te lezen, al vind ik zelf pasta wel erg lekker en ook drink ik elke dag wel een melkproduct.

  • Nanda
    19 augustus 2013 om 08:15

    Goed om eens te lezen, veel dingen wist ik al wel, maar fijn om even een reminder te hebben :)

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.

Bestel nu ons jubileummagazine FEEST