Review: Eet. Leef. Reis van Donal Skehan

Eet. Leef. Reis. Dat zijn de drie woorden waar het leven van Donal Skehan om draait. En zo heet tevens zijn nieuwste boek. Ik volg Donal Skehan al een tijdje en ik heb hem zelfs een keer mogen ontmoeten ter ere van de lancering van zijn vorige boek. Over dat boek was ik erg enthousiast en ik heb daarom ook meteen een recensie exemplaar aangevraagd van zijn nieuwste aanwinst: Eet. Leef. Reis. Niet alleen voor mezelf, maar ook zodat ik jullie er alles over kan vertellen. En dat doe ik in deze review.

Dit boek gaat dus over eten, leven, reizen en de perfecte balans daar in vinden. Het boek is ook opgedeeld in deze drie thema’s. Eet gaat over snelle en gezonde recepten, maar ook over lekkere guilty pleasures. Leef draait vooral om maaltijden die je een boost geven. De gerechten geven energie en zijn lekker voedzaam. Reis is gewijd aan heerlijke recepten die geïnspireerd zijn op alle reizen die Donal de afgelopen jaren gemaakt heeft. Ik vind dit een leuke indeling en ik ben dol op recepten die geïnspireerd zijn op andere landen en culturen.

Het hoofdstuk Eet bestaat uit drie onderdelen: Lekker snel, Lekker uitgebreid en Lekker zoet. Er zit dus voor ieder wat wils bij. Ben je druk en wil je even snel een lekkere maaltijd op tafel zetten? Of heb je juist zin om uitgebreid te koken? Het kan allemaal met dit boek.

De invloed van reizen vind je overigens niet alleen terug in het hoofdstuk Reis, maar dit is eigenlijk de rode draad door het hele boek. Zo zie ik een lekkere eenpans-Singapore noedels. Maar ook een krokante Marrokaanse kipsalade en Thaise kipburgers met korianderkoolsla. Wil je wat uitgebreider koken? Ga dan voor de Marrokaanse lamsstoofpot of de gegrilde Indiase yoghurtkip met kruidige groenten. Zoals je leest,  invloeden van over de hele wereld komen terug in de recepten. Bij Lekker Zoet kun je onder andere kiezen uit een Instantsorbet van mango of een Devil’s food cake met chocolade. De instantsorbet heeft deze naam, omdat het supermakkelijk te maken is. In slechts 3 handelingen en met 3 ingrediënten zet je dit lekkere toetje op tafel.

Ook Leef bestaat uit drie hoofdstukken: Opstaan en gaan, Verkwikkende maaltijden en Simpele gerechten, salades en snacks. Heb je zin in een lekkere opkikken in de ochtend? In Opstaan en gaan staan meerdere lekkere ontbijtrecepten. Denk aan een super-smoothiebowl of havermoutmuffins. De verkwikkende maaltijden zien er ook goed uit. De zonovergoten kurkuma-kokosstoofpot klinkt mij als muziek in de oren. En ook de kabeljauw uit de oven met een korst van havermout bij de Simpele gerechten spreekt mij erg aan.

De fotografie en styling zijn erg goed geslaagd. De gerechten zien er stuk voor stuk lekker uit en worden afgewisseld met leuke sfeerfoto’s van Donal’s reizen.

Het laatste deel van het boek vind ik tevens het leukst, Reis. Hier gaat Donal los met uitheemse feestmaaltijden en streetfood. Die laatste is mijn persoonlijke favoriet, ik ben dol op streetfood. Zo deelt Donal het recept voor Maria’s polentafrieten. Maria is de plaatselijke legende van Bari en zij heeft Donal geleerd hoe je de lekkerste polentafrieten maakt. Heb je zin in een feestje? Kies dan voor de lekkere gevulde paprika’s of de Zweedse hartige taart.

Ik vind het een leuk en inspirerend boek. De recepten zien er lekker uit, de foto’s zijn mooi en ik vind het leuk om de invloeden uit allerlei culturen terug te zien in de recepten. Ik krijg spontaan weer reiskriebels. Daarnaast heb ik mogen ervaren hoe zo’n leuke vent Donal in het echt is. Super spontaan, vriendelijk en echt een foodie in hart en nieren.

Eet. Leef. Reis.

Donal Skehan

Nieuw Amsterdam