fbpx
Menu

Diary: naar het Coffee festival + de nieuwste trends

Pauline en ik zijn echte koffieliefhebbers. Een bezoekje aan het jaarlijkse Amsterdam Coffee Festival is dan ook een vaste traditie geworden. Voor mij is dit de tweede keer dat ik het Coffee Festival bezoek. Pauline is er al vaker geweest. Ik vond het vorig jaar erg leuk en inspirerend. Het Amsterdam Coffee Festival wordt gehouden in de Westergasfabriek. Het is het festival voor koffieliefhebbers, barista’s, eigenaren van koffiebarretjes en horeca. Er staan allerlei stands van grote en kleine koffiemerken, koffiemachines, theemerken, bijzondere drankjes en lekkernijen. Ook staan er een paar foodtrucks buiten voor als je wat wilt eten. Ik dit artikel deel ik met jullie een verslag van de dag en een aantal trends die mij opvielen op het gebied van koffie. Kijk je mee?

Coffeefestival

Pauline en ik zijn op vrijdag naar het festival gegaan. Op vrijdag is het festival voor de pers en inkopers. Zaterdag en zondag is het open voor bezoekers. Het was die dag behoorlijk druk. Soms was het echt dringen bij de stands. Maar iets later op de dag wordt het gelukkig wat rustiger en kunnen we beter rondkijken.

We lopen meteen de stand van Lemonaid tegen het lijf. Dit is een biologisch en Fairtrade limonade merk. Voor elk verkocht flesje gaat er een bedrag naar de Lemonaid & ChariTea foundation. Hiermee zetten ze sociale projecten op in landen waar het economisch, ecologisch en sociaal gezien minder goed gaat. Naast het feit dat deze limonades superlekker zijn, support je er ook nog een goed doel mee. Deze limonades worden onder andere verkocht bij Ekoplaza en Stach.

Op het festival worden diverse koffieproeverijen gehouden. Leuk om zo meer te weten te komen over koffie en waar je op moet letten bij het proeven.

Coffeefestival

Bij de stand van Solis worden we getrakteerd op een heerlijke cappuccino. Want ja, wat drink je anders op een koffie festival?

Coffeefestival

Het Coffee Festival is niet alleen voor de consument, maar eigenlijk vooral voor koffiebar eigenaren, barista’s en horeca ondernemers. Zo kun je ook allerlei nieuwigheden op het gebied van koffie,- en espressomachines zien. Waaronder deze Leva espressomachine. Deze is bijzonder vanwege de nostalgische vormgeving in combinatie met de moderne techniek van nu.

Ziet deze zak met bonen er niet tof uit? Giraffe is een Rotterdamse coffee roaster die de bonen uit onder andere Zuid-Amerika, Azie en Afrika haalt. Ze gaan op zoek naar de pareltjes en creëren daarmee de lekkerste specialty coffees. De koffie wordt gebrand in een branderij in Rotterdam.

Coffeefestival

Coffeefestival

Je zou het niet verwachten, maar op het Coffee Festival wordt ook aandacht besteed aan thee. Zo zag ik deze Matcha Latte theetjes staan, die alleen al leuk zijn vanwege de verpakking.

Coffeefestival

Over leuke verpakkingen gesproken.. Deze ijstheetjes van Mono zien er ook mooi uit. Het is verpakt in kleine melkpakjes. Het smaakt ook nog lekker, echt naar thee! Lekker fris en niet te zoet.

Coffeefestival

Deze leuke blikjes limonade vielen mij meteen op. Lekkere limo’s met alleen maar natuurlijke ingrediënten.

Coffeefestival

Hoe tof ziet deze elektrische koffiemaker van Bodum eruit? Het is een vacuüm koffiezetter. Dit houdt in dat er tijdens het bereidingsproces een vacuüm ontstaat die alle smaken opvangt. Op deze manier worden de koffiebonen volledig benut. Je kunt er dus heerlijke koffie mee zetten, maar het is ook nog eens een feestje om naar te kijken.

Coffeefestival

Yum, deze cannoli’s zien er superlekker uit. Ik heb me dit keer in kunnen houden en niks meegenomen.

Ik ga liever voor hartig en bestel lekkere, verse friet met truffelmayo!

Coffeefestival

Stooker levert zijn koffie enkel aan horeca ondernemers. Stooker is gevestigd in Amsterdam en selecteert de mooiste koffie’s. Ze bieden advies en trainingen aan horeca ondernemers aan, zodat je ook op je favoriete plekje kan genieten van de lekkere koffie’s van Stooker.

Trend 1 Plantaardige alternatieven

Je ziet dat er steeds meer voor plantaardige alternatieven gekozen wordt. Met name wanneer het om melk gaat. Melk in de koffie is niet meer de standaard. Dit wordt vervangen door een plantaardige variant, zoals soja, haver, amandel of kokosmelk. Er stond een grote stand van Alpro en Oatly op het Coffee Festival. Waar je eerst zag dat voornamelijk de consument aan de slag ging met plantaardige alternatieven, zie je nu ook dat de horeca dit steeds meer opneemt in zijn aanbod. Een fijne ontwikkeling, want zo kun je ook je soja of haver latte bij dat leuke tentje om de hoek scoren.

Coffeefestival

Trend 2 Specialty coffees

Wat mij opvalt tijdens deze editie van het Coffee festival is dat de grote, bekende koffiemerken niet aanwezig zijn. Dit festival draait vooral om de kleine, speciale koffiemerken die elk hun specialty coffees aanbieden. Kleine branderijen die op zoek gaan naar de lekkerste bonen over de hele wereld. Geen bulk, maar speciale en complexe smaken en oog voor duurzaamheid. Dit laatste zie ik ook veelvuldig voorbij komen. Een lekkere koffie is is belangrijk, maar het is nog belangrijker waar de koffie vandaan komt, hoe er met de koffieboeren omgegaan wordt, welke prijs er betaald wordt en hoe duurzaam het hele productieproces verloopt. Dit kan ik alleen maar toejuichen!

En niet alleen specialty coffees zijn een trend. Ook de speciale drankjes zijn in opkomst. Denk aan Matcha latte, Matcha thee of een Kurkuma kokos latte. Maar ook biologische limonades, bijzondere ijstheetjes en koffie cocktails. Ik denk dat we dit soort drankjes steeds meer op de kaart zullen zien staan bij restaurants en barretjes.

Trend 3 Barista @ home

Haal jij je favo koffie bij het koffiebarretje om de hoek? Gemaakt door een barista? Je ziet nu steeds meer dat het makkelijker wordt voor de consument om thuis barista te ‘spelen’. Ik heb een aantal machines gezien, geschikt voor thuis, waarmee je de lekkerste koffietjes kunt zetten, die niet onderdoen voor de koffie uit een koffiebar. Van volautomaten tot cafetiéres of de koffiemachine van Bodum, zoals ik hierboven heb laten zien. Er zijn volop workshops te volgen in latte art en je kunt thuis aan de slag met de lekkerste koffiebonen, siroopjes en speciale (plantaardige) melk voor het maken van de perfecte cappuccino.

Volg mij en Annika ook op Instagram voor nog meer behind the scenes. Zien we jullie daar?

Download nu onze app in de Google Play Store of de Apple store.

Word MEMBER van Uit Pauline’s keuken en bewaar al je favoriete recepten en maak weekmenu’s in je persoonlijke account.

Meld je aan

Annika maakt alle foodfoto’s en verzorgt de styling. Maar eigenlijk is ze gewoon de rechterhand van Pauline. Ze denkt mee, werkt aan grote projecten, beheert de website en app en is in alles betrokken. Annika is dol op mooie plekken, houdt van reizen, lekker eten en hippe koffietentjes.

1 reactie

  • Anja Scholma
    26 maart 2018 om 22:48

    Leuk verslag , een hoop te zien en te proeven,, gezellig zo samen,,,,

    Beantwoorden

Reactie plaatsen