Frisse start - Martha Stewart

Review: Frisse Start – Martha Stewart

Eerlijk gezegd heb ik getwijfeld of ik deze review wel moest plaatsen. Ik behandel eigenlijk alleen dingen op de blog waar ik heel blij van word. Nu ben ik verdeeld enthousiast. Maar ik bedacht me dat een review heel persoonlijk is, het is slechts mijn mening. Omdat dit boek momenteel niet bij mijn levensfase past, kan dit voor jullie natuurlijk heel anders zijn. En daarom vertel ik jullie vandaag meer over Frisse Start van Martha Stewart.

Frisse start is in 2014 uitgegeven in Amerika (A Clean Slate) en onlangs vertaald in het Nederlands. Ik weet nog dat ik het 2 jaar geleden al spotte in New York. Toen was ik er heel enthousiast over en ik weet ook nog waarom. De frisse kaft nodigt uit tot lezen en het boek zelf staat vol lichte en kleurrijke foto’s. En het was geschreven door Martha Stewart, de kookkoningin van Amerika.  Ik ken haar vooral van haar lekkere baksels en gerechten met veel kaas en boter. Eerlijk gezegd heb ik mij onvoldoende in de inhoud verdiept, want dit boek is anders.

Frisse start - Martha Stewart Frisse start - Martha Stewart

Detoxen yay or nay?
Frisse start is een detox boek. Reset je gezondheid, detox je lichaam en voel je op je best staat er op de cover. In het boek vind je dan ook voornamelijk gezonde recepten met veel groente, granen en zaden. Het boek begint met 11 gouden regels voor gezond eten. Dingen waar ik mij goed in kan vinden, zoals “kies voor onbewerkte producten, vind de juiste balans en weet wat je koopt”. Daarna begint het detox gedeelte met een overzichtje van ingrediënten die zouden ontgiften zoals bleekselderij, venkel en lijnzaad gevolgd door een lijstje met anti oxidanten, ontstekingsremmers en producten die de spijsvertering bevorderen. Ook legt Martha uit welke producten je zou kunnen vervangen voor gezondere opties zoals zoete aardappel in plaats van gewone aardappel en yoghurt in plaats van zure room. Daarna krijg je tips hoe te detoxen en lees ik wel een flinke tegenstrijdigheid. Voorafgaand aan je detox moet je stoppen met koffie, terwijl koffie ook bij de anti oxidanten als goed product staat. Gek vind ik dat!

Alles met mate
Bij de actieplannen voor een 3 daagse of 21 daagse detox, haak ik een beetje af. Ik snap heel goed dat dit boek “on point” was in 2014 (toen het in Amerika uit kwam). Ik heb zelf toen het Voedselzandloper kookboek gemaakt, heb ook sapkuren gedaan, at bijna geen brood en pasta meer en heb diverse superfoods geprobeerd. Ik niet alleen. De juicebars popten als paddenstoelen uit de grond en clean eating was het helemaal. Het mooie van zo’n proces is dat je er altijd nieuwe goede gewoontes uithaalt. Ik heb in die periode het bakken met vervangende meelsoorten ontdekt, ook ben ik veel puurder en gevarieerder gaan eten en is mijn suikerinname drastisch geminderd. Sapjes ben ik nog steeds fan van en voeden is het nieuwe vullen geworden. Maar dat extreme is er voor mij wel een beetje af. Ik ben meer van de 80/20.  Doordeweeks eet ik gezond, veel groente, heel puur en voornamelijk onbewerkt. Maar niet zo extreem dat ik bijvoorbeeld geen brood, pasta of kaas meer eet. In het weekend snack ik met chips en toastjes brie, eet ik ijs of taart en is pizza mijn favoriete weekendmaal. Alles met mate. Voor mij geldt dat deze balans perfect werkt.

Lekker makkelijk en gezond
De 160 recepten zijn dus vooral heel gezond, voornamelijk plantaardig en ook grotendeels glutenvrij. Gevarieerde recepten verdeeld over 6 hoofdstukken. Zoals “Aanvullen” met voedende ontbijtjes, “Herstarten” met sapjes, “Opladen” met veel groente tot “Slimme snacks” voor meer energie. Het zijn goed maakbare recepten, met niet al teveel ingrediënten. Soms mag het mij van wel iets spannender. Ik zie zelfgemaakte muesli’s, havermoutpap, boekweitmuffins en wafels voor het ontbijt. Een heleboel sapjes en diverse salades zoals een salade met geroosterde wortel en sinaasappel en een quinoasalade met courgette en munt. Soepen zoals bloemkoolsoep en warme gerechten zoals een stoofschotel met witte bonen en boerenkool en sobanoedels met zalm. Bij de snacks vind je o.a. diverse groentedips en gezonde loempia’s. Ik vind de recepten over het algemeen leuk en lekker, maar niet perse heel vernieuwend. Logisch ook, omdat dit boek al 4 jaar uit is. Ook zie ik hier weer tegenstrijdigheden staan, er wordt rietsuiker en lichtbruine basterdsuiker gebruikt. Vind ik niet zoveel mis mee maar past niet helemaal bij dit boek en bij de gezondheidsregels aan het begin.

Iets voor mij?
Mijn conclusie is dat dit een prima boek is, maar voor mij niet helemaal het moment. Ik denk dat wanneer het in 2014 direct vertaald was naar het Nederlands, het best een grote hit was geworden. Ik vind het gewoon niet meer bij 2018 passen, of in ieder geval niet bij mijn 2018. De recepten zijn fris en goed te doen, maar ik denk dat de periode van clean eating weer een beetje voorbij is. Dat we anno nu nog steeds dol zijn op vers en onbewerkt eten (veel groente, volkoren producten en peulvruchten), maar wel op een iets normalere manier. We eten ons brood en pasta (weliswaar spelt of volkoren) weer en we genieten ook echt met taart en pizza. Dat we ons kippetje weer braden in roomboter in plaats van pocheren in bouillon. Maar ben je helemaal van het gezonde, wil je daar niet al teveel moeite voor doen en kan je wel wat inspiratie gebruiken?, dan is Frisse start echt iets voor jou.

Ik ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen detoxen en gezond eten? Laat het vooral weten in de comments.

Frisse start - Martha Stewart

Receptbeelden: © Martha Stewart Living Omnimedia, Inc.