Review Basics to brilliance

Donna Hay doet het weer! Haar nieuwste boek, Basics to Brilliance, is wederom een pareltje. Een musthave voor in je keukenkastje. Nu zijn wij natuurlijk een tikkeltje bevooroordeeld, want we zijn al jarenlang fan van Donna. Pauline heeft al haar kookboeken en heeft haar zelfs al twee keer in real life mogen ontmoeten. We houden van haar stijl, haar recepten en haar persoonlijkheid. Lekker nuchter en normaal. En dat terwijl ze enorm groot en succesvol is in wat ze doet. Inmiddels heeft ze een heel imperium opgebouwd. Haar website, magazine, kookboeken, productlijn, alles ziet er even gelikt en stylish uit. En ze zit niet stil. Want terwijl  het boek Basics to Brilliance net uit is in Nederland, komt er binnenkort al weer een nieuw boek uit. Een kids kookboek wel te verstaan. We kunnen niet wachten om dit boek in handen te hebben en te mogen reviewen voor jullie. Maar daar moeten we nog heel even geduld voor hebben. Het is nu eerst de beurt aan Basics to Brilliance. Ik vertel jullie er alles over in deze review.

Donna Hay

Wat meteen opvalt aan het boek is dat het een enorme dikke pil is. Het boek telt ruim 400 pagina’s, dus hier ben je wel even zoet mee. Het doorbladeren van het boek en kijken naar de mooie plaatjes is alleen al een feestje. Het boek zit bomvol recepten, verder vind je enkel een inleiding en een woordenlijst. De 400 pagina’s worden dus vooral besteed aan waar het om draait bij kookboeken: de recepten!

Het concept en idee achter Basics to Brilliance vind ik fantastisch. In het boek vind je tientallen basisrecepten. Recepten die iedereen onder de knie moet hebben en waarop je, je keukenskills verder kunt ontwikkelen. Na elk basisrecept geeft Donna een aantal variatierecepten. Met eenvoudige smaakaanpassingen pas je het basisrecept aan tot een heerlijk origineel recept. Zo kun je met 1 basisrecept heel veel kanten op en eindeloos experimenteren.

Het boek is onderverdeeld in drie hoofdstukken: Hartig, Onmisbaar en Zoet. Niet teveel poespas, maar juist een duidelijke afbakening. De fotografie en styling van het boek is wederom ongekend. Alle recepten zien er heerlijk uit. De sfeerfoto’s zijn prachtig en je krijgt meteen zin om de keuken in te duiken. Waar eerdere boeken van Donna Hay vooral fris, licht en wit waren zie ik in dit boek vooral donkere ondergronden. Supermooi en hierdoor komen de gerechten nog meer tot hun recht.

Donna Hay

Het is onmogelijk om alle recepten in deze review te beschrijven. Dus ik pik er per hoofdstuk een aantal uit die mij erg aanspreken. We beginnen met het hoofdstuk Hartig. Zoals de naam al aangeeft, vind je in dit hoofdstuk de hartige recepten. Zo deelt Donna haar recept voor een klassieke basiskippensoep. Daarna geeft ze drie variaties: een Italiaanse kippensoep met cavolo nero en limabonen, een kippen-noedelsoep en een dikke romige kippen-maissoep. Bij al deze recepten gebruik je het basisrecept en deze vul je aan met een aantal specifieke smaakmakers en ingrediënten. Het valt me op dat de ingrediëntenlijsten lekker kort zijn. Ook de uitwerking van de recepten is kort en bondig, maar makkelijk te volgen.

Een ander lekker basisrecept is de eenvoudige risotto. Hierbij bestaan de variaties uit een spinazierisotto met burrata en basilicumpesto, een doperwtjes-muntrisotto met krokante chorizo en een citroen-aspergerisotto met pancetta. Klinkt heerlijk, vind je ook niet?

Donna HayDonna Hay

Verder vind je in dit hoofdstuk het basisrecept voor snel gnocchideeg, perfect gebakken steaks, gepocheerde kip, fritttatabeslag en een madras currypasta. Er staat nog veel meer in, maar dat is teveel om allemaal op te noemen.

Het hoofdstuk Onmisbaar is een wat kleiner hoofdstuk. Hierin vind je allerlei basisrecepten voor smaakmakers, sausjes en bereidingswijzen van verschillende soorten granen tot aan een gekookt op gepocheerd ei. Denk aan een recept voor salsa verde, basilicumpesto, klassieke jus of bechamelsaus. Ze geeft tips voor het bereiden van couscous, quinoa, witte rijst en sushirijst. En tot slot vind je het recept voor de perfecte zachtgekookte en gepocheerde eieren. Stuk voor stuk handige basics die handig zijn om onder de knie te hebben.

Donna Hay

Last, maar zeker not least, het hoofdstuk Zoet! Bij het doorbladeren van dit hoofdstuk loopt het water me al in de mond. Ik krijg meteen zin om de keuken in te duiken en lekker te gaan bakken. Ook in dit hoofdstuk is de opbouw weer hetzelfde. Er wordt eerst een basisrecept gegeven en vervolgens een aantal fijne variaties.

Zo vind je er het meringuebeslag dat altijd lukt. De recepten die hierop volgen zijn te lekker voor woorden. Denk aan de perfecte pavlova, meringues met gezouten karamel, chocolademeringues, meringues met rozenwater en pistachenoten, frambozenmeringues en een citroen-meringuetaart. Yum! Als je de basis kent, kun je weer eindeloos varieren.

Even verderop staat het recept voor romige karamel. Hiermee maak je gezouten chocolade-karameltartelettes, tarte tatin met appel of gezouten-karamelsundaes. Ook het basisrecept voor de ricottacheesecake uit de oven doet mij watertanden. Met dit basisrecept maak je eenvoudig een gemarmerde frambozencheesecake, een citroencheesecake of een ricottacheesecake met amandelkrokant.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Je vindt in dit hoofdstuk nog basisrecepten voor luchtige pannenkoekjes, gezoet deeg, vanillecustard, biscuittaart, muffinbeslag en ga zo maar door. Het ene recept is nog lekkerder dan het ander.

Ik denk dat jullie het al wel kunnen merken, maar ik ben enorm enthousiast over Basics to Brilliance. Het is een lekker, dik boek waar je heel veel kanten mee op kan. Het concept is ontzettend goed uitgedacht, de fotografie en uitwerking is prachtig en de recepten zijn heerlijk. Een boek die je in je keukenkastje moet hebben staan en waar je jarenlang plezier van zult hebben. Ja, dit is weer een nieuwe favoriet! Ben jij ook fan van Donna Hay? En wat is jouw favoriete boek tot nu toe? Laat het weten in de comments.

Basics to brilliance

Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum bv.

€ 35,- bij Bol.com en de lokale boekhandel