Review Jamie Oliver 5 Ingrediënten – Snel & Simpel koken

Yes, het nieuwste boek van Jamie Oliver ligt nu in de winkels: Jamie Oliver 5 Ingrediënten – Snel & Simpel koken, luidt de titel. Als trouwe Jamie fan kon ik natuurlijk niet wachten om het boek door te bladeren en te reviewen voor jullie. En ik kan je alvast verklappen, dit boek is een topper! Zoals we van Jamie gewend zijn. Ik vertel jullie er alles over in deze review.

Jamie Oliver

In dit boek draait het, zoals de titel al aangeeft, om snel en simpel koken met maar 5 ingrediënten. En dan denk je misschien, worden het niet hele karige gerechten? Nee, niets is minder waar. Het resultaat is altijd groots en de smaken passen goed bij elkaar. Daarnaast zet je de gerechten ook nog eens binnen 30 minuten op tafel. Het perfecte boek dus voor de doordeweekse, drukke dagen. Zoals Jamie zelf zegt in de inleiding: ‘Met dit boek heb je geen excuus meer’. Daar ben ik het helemaal mee eens. Koken met een pakje of zakje is echt niet sneller en makkelijker dan de recepten uit dit boek, maar wel een stuk minder lekker.

Ieder recept bestaat dus uit 5 hoofdingrediënten. Het is wel zo dat je deze aan moet vullen met 5 basisingrediënten uit je voorraadkast. Zonder deze ingrediënten kun je eigenlijk niet en ik denk dat (bijna) iedereen ze wel in de voorraadkast heeft staan. Het gaat om extra vergine olijfolie, olijfolie, rodewijnazijn, zeezout en zwarte peper. Deze basisingrediënten heb je bijna in ieder recept nodig.

Jamie OliverJamie Oliver

Jamie draagt het boek op aan zijn 5 favoriete ingrediënten, zijn kinderen Poppy, Daisy, Petal, Buddy en River. Superschattig! En hier blijkt maar weer dat Jamie een echte familieman is. Het boek zelf is verdeeld in 11 hoofdstukken, waar een ingrediënt centraal staat. Salades, Pasta, Eieren, Kip, Vis, Groenten, Rund, Varken, Lam, Rijst & Noedels en tot slot Zoetigheid. Het laatste hoofdstuk Over voeding bestaat uit tips en adviezen voor een gezonde levensstijl. Hoe stel je een uitgebalanceerd bord samen? Ook staat er bij ieder recept een overzicht van de voedingswaarden. Superhandig als je dit graag wilt weten. Ik let er persoonlijk niet zo op en gebruik m’n gezonde verstand bij het bepalen van wat ik eet.

Jamie OliverJamie Oliver

De vormgeving van het boek is strak, fris en licht. Ik let als foodstylist heel erg op de details en wat mij opvalt is dat er bij ieder recept dezelfde ondergrond gebruikt is. De opmaak van het bord en de styling is simpel en sober. Hierdoor springen de gerechten er echt uit en draait het puur om wat er op het bord ligt. Links van elk recept zie je een overzicht van 5 foto’s met de ingrediënten. Leuk detail en handig, je weet meteen wat je in huis moet halen zonder ook maar een letter te lezen. De fotografie is wederom gedaan door Jamie’s vaste fotograaf, David Loftus.

Dan komen we aan bij de recepten. Bij het doorbladeren kreeg ik meteen zin om aan de slag te gaan. Het zijn stuk voor stuk simpele recepten, maar altijd met een leuke, creatieve twist. En dat vind ik knap! Want je kan wel leuk met 5 ingrediënten koken, ik vind het dan ook belangrijk dat het echt lekker en toch verrassend is. Bij ieder recept staat tevens vermeld wat de bereidingstijd is. Handig!

Jamie Oliver

Er staan 130 recepten in het boek en dat is natuurlijk teveel om allemaal op te noemen in deze review. Maar ik zal er een paar noemen die mij erg lekker lijken. Denk bijvoorbeeld aan een Pompoensalade met harissa, Linguine met courgette en citroen, Aziatische gebakken eieren, Kip in romige mosterdsaus, Zalm met smoky chorizo, Speedy spinaziecurry, Italiaanse geschroeide steak, Worstjes met appel uit de oven, Geurige lamscurry, Noedels met zoetzure kip of een Frozen banoffeecheesecake. Klinkt lekker toch? En zo staan er nog tientallen lekkere recepten in.

Ik vind het een verrassend goed boek. Het concept is goed uitgewerkt en het lijkt mij een ideaal boek voor iedereen die ook altijd druk is en toch een lekkere en gezonde maaltijd op tafel wil zetten.

5 Ingrediënten – Snel & simpel koken

Jamie Oliver