Review: Het hartige bakboek van Rutger Bakt

Rutger van den Broek (Rutger Bakt) heeft naar mijn idee geen introductie meer nodig, toch? Hij won de eerste editie van ‘Heel Holland Bakt’ en heeft inmiddels drie bakboeken uitgebracht. Deze bakboeken draaien voornamelijk om lekkere, zoete recepten. En nu is het tijd voor boek nummer 4. En deze staat, in tegenstelling tot de vorige boeken, helemaal in het teken van hartige baksels. In deze review vertel ik je alles over ‘Het hartige bakboek’ van Rutger.

Het hartige bakboek

Het hartige bakboek telt maar liefst 60 hartige bakrecepten. Deze recepten zijn verdeeld over een aantal hoofdstukken, te weten: Basisrecepten, Klein maar fijn, Lekker voor tussendoor, Mandvol broodjes, Brood op de plank, Van plaat tot taart, Groots gebakken en tot slot Bijna helemaal zelf gebakken. Het boek begint met handige en praktische info. Zo legt Rutger uit welke basisingrediënten je nodig hebt, welke bakbenodigdheden je in huis moet hebben en staat hij stil bij verschillende begrippen en technieken. Want wat is nou blind bakken of toeren? Deze basisinformatie geeft je alle tips & trics om aan de slag te gaan met de hartige recepten.

Superfijn, vind ik het hoofdstuk met basisrecepten. Als je de basis eenmaal onder de knie hebt, kun je eindeloos variëren met de hartige baksels. Je vindt hier de recepten voor brooddeeg, bladerdeeg, quiche,- en pizzadeeg. Maar ook legt Rutger uit hoe je een perfecte ragout, pesto of tomatensaus maakt. De recepten worden stapsgewijs uitgelegd met daarbij handige how to foto’s.

En dan komen we aan bij de lekkere hartige recepten, beginnend bij het hoofdstuk Klein maar fijn. Zoals de naam al doet vermoeden vind je hier talloze kleine hartige baksels. Denk aan hartige koekjes, bladerdeeghapjes, blini’s en bitterballen. Stuk voor stuk lekkere borrelhapjes. De Manchegokoekjes lijken me erg lekker. Maar ook de bladerdeeghapjes klinken goed. Rutger geeft 3 variaties, hapjes met aubergine en feta, met gerookte zalm en spinazie en met spek en brie. Yum! Bij het recept van de beenhambitterballen loopt het water me al in de mond.

Hartig bakboek

In Lekker voor tussendoor staan onder andere hartige muffinrecepten, recepten voor empanadas, scones en pasteitjes en mijn persoonlijke favoriet: kroketten. Ik heb nog nooit een hartige scone gegeten. Tot nu toe ken ik alleen de zoete versie met jam en clotted cream. Maar deze hartige versie lijkt me superlekker. Rutger bakt scones met oude kaas, verse kruiden en gekaramelliseerde ui en parmezaanse kaas. Klinkt goed! Van de kaaskroketjes en de kroketten met bavette gaat mijn hartige hart sneller kloppen.

hartig bakboek

De twee hoofdstukken die volgen draaien om brood. In Mandvol broodjes gaat het vooral om kleine broodjes. Van bolletjes tot pides en van saucijzenbroodjes tot aan gevulde vlechten. Wat ik leuk vind is dat er bij veel recepten een aantal variatietips staan. Zo staat er bij het recept voor pides een variatie met spinazie en witte kaas, één met gekruid gehakt en één met chorizo, cheddar en ei. Zo kun je meteen meerdere smaken proberen. In Brood op de plank vind je recepten van hele broden, zoals focaccia, stromboli, fougasse of soda bread. Het lijkt me leuk om hiermee te experimenteren, want een goed brood bakken vind ik nog best lastig. Hopelijk gaat het met deze recepten beter en draai ik mijn hand er straks niet meer voor om.

Van Plaat tot taart is een fijn hoofdstuk met lekkere pizzarecepten, plaattaarten en flammkuchen en tartelettes. De tartelettes met pompoen en geitenkaas lijken me erg lekker. Ook de mini-pies met lam zien er goed uit. Net als de filodeegtaart met merquez worstjes en drie kleuren paprika. In Groots gebakken staan grote hartige baksels centraal. Toad in the hole met uiensaus, Beef Wellington en Zalm in deeg zijn een aantal grote baksels waar je zeker indruk mee maakt. Perfect voor een uitgebreid feestmaal.

hartig bakboek

In Bijna helemaal zelf gebakken laat Rutger zien hoe je snel iets lekkers op tafel zet. Met een heel brood maak je in no-time een lekker borrelbrood. En met een Turks brood maak je een supersnelle pizza. Handig voor de snelle, lekkere trek.

Ik ben erg te spreken over de fotografie en styling van het boek. De foto’s zijn stuk voor stuk plaatjes. Ook de sfeerfoto’s tussen de recepten door zijn erg inspirerend. Het boek doet mij wel erg denken aan de herfst en winter. Dit komt vooral door de donkere foto’s en styling. Dit maakt natuurlijk niet uit. De foto’s doen mij watertanden en dat is het belangrijkste.

Ik ben erg te spreken over Het Hartige Bakboek! Er staan ontzettend veel lekkere recepten in, de keuze is enorm. Ik ben sowieso heel erg fan van hartig, dus dat speelt natuurlijk ook mee. De recepten zijn duidelijk uitgelegd en ontzettend mooi op de foto gezet. Dat laatste vind ik altijd erg belangrijk. Dat haalt mij namelijk over de streep om een recept wel of niet te gaan maken. Dit boek is geschikt voor iedereen die van bakken houdt en naast zoet, ook een liefhebber van hartig is. Kortom, een boek om in je kast te hebben staan!

Het hartige bakboek

Rutger van den Broek

Carrera Culinair