Review: The Green Kitchen

Ik lees zelf ook heel veel blogs, Nederlandse collega blogs maar ook buitenlandse blogs, één daarvan is Green Kitchen Stories, van de in Stockholm wonende David en Luise. Toen ze elkaar jaren geleden ontmoeten verschilde hun levensstijl nogal, zij was een carnivoor in een gezond jasje en hij was de ongezonde vegetariër, die voornamelijk leefde op pizza en pasta. Toen ze besloten samen te gaan wonen, werd het roer omgegooid, Luise at minder vlees en David verdiepte zich in groente en gezonde zaden en granen. Samen ontdekten ze een nieuwe manier van eten en dat legden ze vast op hun blog.  Het zal je niet verbazen dat hun blog nu volstaat met gezonde en vegetarische recepten. Want ondanks hun groene muur in de keuken, slaat de naam van hun blog meer op hun huidige levensstijl.

green kitchen

The Green Kitchen is hun eerste boek dat nu ook in het Nederlands vertaald is en het is een prachtig exemplaar. Op de cover prijkt een mooie foto van asperges, doperwten en een lekkere salade van broccoli. Het boek bevat meer dan 100 recepten uit hun dagelijks leven, gevarieerd, gezond en bovenal natuurlijk. Soms met gluten soms zonder, soms rauw en soms gekookt maar wel altijd lekker en niet te ingewikkeld. Het boek is verdeeld in verschillende hoofdstukken, het begint met “De ochtend” en eindigt met de “Toetjes en Tussendoortjes”. Het begint met een aantal basisrecepten voor een simpele tomatensaus en zelfgemaakte appelstroop. De recepten die volgen zijn allemaal even fijn, geen ellenlange ingrediëntenlijsten en de meeste producten zijn in de supermarkt of biowinkel te krijgen.

green kitchen

De fotografie en de styling zijn door David zelf gedaan en daar ben ik er van onder de indruk. What you see is what you get, heldere food foto’s waarvan de nadruk op het eten ligt. Ik raak er door geïnspireerd en krijg zin om de keuken in te duiken. Ik denk dat ik ga beginnen met de broccolisalade met granaatappel, alhoewel de wrap met bietjes, appel en geitenkaas en de bonobo met oesterzwam mij ook om te smullen lijkt.

Naast de heerlijke en gezonde recepten vind je in het boek ook veel leuke persoonlijke verhalen over hun kennismaking, over hun dochter Elsa en hun avonturen in de keuken. En hoewel ze beide van Scandinavische afkomst zijn, hij is Zweeds, zij is Deens, vind je in het boek invloeden van de over de hele wereld. Van Indiase Chai tot Zweeds Knackebröd, kortom een boek dat niet in je kast mag ontbreken.

the green kitchen

The Green Kitchen

David Frenkiel & Luisa Vindahl