FAQ

Q: Hoeveel stuks, gram mag ik hier van eten?

A: 

Bij mijn recepten staat altijd een indicatie voor hoeveel personen het is. Bij 4 personen ga ik uit van 2 volwassenen en 2 kinderen. Hoeveel je eet of mag eten, kan ik jou niet vertellen, daarvoor kun je het beste een voedingsdeskundige of diëtiste benaderen. De een sport, de ander niet, de een moet aankomen, de ander juist afvallen, ik kan daar dus moeilijk antwoord op geven.

Voor vragen over voeding i.c.m. gezondheid of een bepaald dieet verwijs ik je graag door naar Linda van Lekker eten met Linda. Linda is voedingsdeskundige en geeft adviezen over gezonde voeding. Mail Linda en zij kan je voorzien van het juiste voedingsadvies.

Q: Kan ik de bloem ook vervangen voor spelt-, soja-, haver- of boekweitmeel?

A:

In de meeste recepten gebruik ik tarwebloem, dit kun je bijna altijd één op één vervangen door speltbloem. Voor de andere meelsoorten geldt dit niet. Vaak is het gewoon een kwestie van proberen. Ik ontwikkel een recept met de bloemsoort die ik er het beste bij vind passen. Wil je een andere soort gebruiken, dan kun je dit het beste zelf proberen en laat vooral je bevindingen laten weten in de comments, dan heeft iedereen er wat aan.

Q: Ik lust geen… kan dit ook met?

A:

hier komt hij het grote vervanglijstje:
–  Suiker kan je vervangen door kokosbloesemsuiker, stevia, agavesiroop, maple syrup of honing. Hoeveelheden naar wens. Stevia is het enige zoetmiddel dat Voedselzandloper proof is.
–  Banaan in cake- en bakrecepten kun je vervangen voor ongezoete appelmoes.
–  Paprika kun je vervangen door courgette en courgette door aubergine, eigenlijk kan je bijna iedere groentesoort gebruiken   in een recept.
–  Voor fruit geldt hetzelfde. Gebruik in de winter vooral ook diepvriesfruit.
–  Kokosolie kan je vervangen door een neutrale olijfolie of zonnebloemolie en omgekeerd.
–  Geitenkaas kan je vervangen door fetakaas of een pittige belegen kaas en omgekeerd.
–  Zure room kan je vervangen door kwark, dat is Voedselzandloper proof.
–  Melk kan je vervangen door sojamelk of amandelmelk

Q: Waarom vind ik recepten op jouw blog die niet Voedselzandloper proof zijn?

A:

Ik ben mijn blog begonnen om te laten zien dat koken en lekker eten niet moeilijk of tijdrovend hoeft te zijn. Op mijn blog deel ik al mijn keukengeheimen en recepten. Het Voedselzandloper kookboek is een boek dat ik in opdracht gemaakt heb. Ik ben aan de slag gegaan met de ingrediënten die volgens de Voedselzandloper toegestaan zijn. Dit betekent niet dat ik zelf voor 100% de Voedselzandloper volg. Daarom staan er ook genoeg andere recepten op mijn blog. Je kunt de Voedselzandloper recepten in de gelijknamige categorie terugvinden.

Q: Wat houdt een 80/20 lifestyle in?

A:

Ik hou van lekkers en als ik alles zou eten waar ik zin in had, dan was ik nu te zwaar geweest. Daarom probeer ik te leven volgens de 80/20 lifestyle, dit houdt in voor 80% gezond en 20% verplicht zondigen. Doordeweeks eet ik vrij gezond, snoep ik weinig, en eet ik minder koolhydraten maar in het weekend doe ik dat wel. Waarom? Omdat ik dat lekker vind en er heel erg blij van word. Op deze manier hou ik mijn lijf in balans en kan ik toch genieten van al het lekkers.

Q: Waarom heb je advertorials en banners op je site?

A: Inmiddels werk ik fulltime aan mijn site. Iedere dag ben ik bezig met het schrijven van nieuwe artikelen, het ontwikkelen van recepten, fotografie en de site verbeteren. Alle artikelen en recepten zijn gratis en toegankelijk voor iedereen. Met de advertorials en banners verdien ik mijn geld. Zonder geld is er immers geen brood op de plank.

Q: Ik wil ook graag een blog beginnen, heb je nog tips?

A:

Begin gewoon! Open een account op WordPress of Blogspot en schrijf vanuit je hart. Je kunt schrijven over je passie, bijvoorbeeld hardlopen, tuinieren, beauty, kids of food. Maar je kunt ook een persoonlijk blog beginnen met allerlei random stukjes. Investeer niet direct in dure thema’s, maar kijk eerst of je het leuk vindt en of je het volhoudt. Verwacht ook niet meteen teveel, het opbouwen van bezoekers kost tijd. Dus begin in eerste instantie vooral voor jezelf, vrienden en familie. Wil je meer weten over bloggen, kijk dan eens op To be a blogger, een handige site met heel veel tips.

Q: Waar doe jij je boodschappen of waar koop je dit?

A:

Nu zou ik heel graag antwoorden dat ik vlees bij de slager, groente bij de groenteboer en vis bij de viskraam haal. Maar dat is niet zo. Ik haal mijn boodschappen gewoon in de supermarkt, bij de Appie, simpelweg omdat ik niet de tijd heb om al die zaakjes af te gaan. En het assortiment van Albert Heijn wordt steeds veelzijdiger en gezonder. Brood haal ik meestal wel bij de bakker, maar ik neem ook wel eens een brood  uit de supermarkt mee. Als ik tijd heb, ga ik graag naar de (streek)markt, voor noten en groentes en ook kom ik regelmatig bij de Turk. Hier vind je allerlei soorten kruiden, platbrood en amandelmeel voor een fijn prijsje.