bieslook-en-polenta-

Review Bieslook & Polenta

Een jaar geleden had ik nog nooit van het duo Kraut Kopf gehoord. Nu ik er van weet, kom ik ze overal tegen. Team Kraut Kopf bestaat uit het bloggers- en fotografie duo Susann Probst en Yannic Schon. Ook prive zijn ze een setje. Ze wonen in Berlijn (het walhalla voor foodies) en op hun blog Kraut Kopf delen ze voornamelijk vegetarische recepten. Waarvan een groot deel ook vegan is. De blog bestaat sinds juli 2013 en is een daverend succes. Dus een boek kon niet uitblijven. En daar is hij dan, Bieslook en Polenta. Een boek boordevol vegetarische recepten.

bieslook-en-polenta-

Vega en Vegan
Susann en Yannic zijn beide dol op lekker eten. Met daarin een grote interesse voor gezonde voeding. Susann bleek lactose intolerant te zijn, dus werd het extra belangrijk om hier op te letten. Hun doel is om zo gevarieerd en gebalanceerd mogelijk te leven. Niet vullen maar voeden. In dat motto kan ik mij helemaal vinden. Ze maken voornamelijk gebruik van pure en onbewerkte ingrediënten, geen kant en klare producten. Met vooral de keuze voor voedzame ingrediënten, granen, peulvruchten en zonder geraffineerde suikers.  Zelf eten ze grotendeels glutenvrij en veganistisch en dat zie je terug in het boek.

bieslook-en-polenta-

Met de seizoenen mee
Het boek is verdeeld in 4 seizoenen plus een aantal basisrecepten voor bijvoorbeeld currypasta en amandelmelk. Bij elk recept staat aangegeven of het glutenvrij, veganistisch, of lactosevrij is. Handig. De recepten zijn ingedeeld per seizoen met als basis de producten die op dat moment dan goed verkrijgbaar zijn.  Zo vind je in de winter; curry met schorseneren, kastanje gnocchi en rode kool balletjes. In het hoofdstuk zomer wordt er bijvoorbeeld meer gebruik gemaakt van aubergines en tomaat en vind je recepten als salades met kruiden en orechiette met erwten en tuinbonen. Ieder hoofdstuk bevat ook een aantal zoete recepten in de vorm van desserts of taarten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van zoetmiddelen zoals dadels en rijststroop.

bieslook-en-polenta-

Voor de ingrediënten moet je soms wel even je best doen. Gelukkig wordt het aanbod in de supermarkt steeds uitgebreider en vind je in iedere plaats tegenwoordig wel een bio winkel. Maar het zijn geen standaard ingrediënten. Durumgriesmeel, hokkaido pompoen en mungbonen is slechts een greep uit de gebruikte productkeuze. De recepten zijn niet perse heel moeilijk, maar ze gebruiken wel veel verschillende ingrediënten per recept. Hierdoor kan het misschien iets meer werk zijn, vooral als je niet bekend bent met alle ingrediënten.

Wat vind ik ervan
Ik vind het zelf een prachtig boek. De fotografie is waanzinnig mooi. Hierin kan je duidelijk zien dat je met 2 fotografen te maken hebt. Ik vind de recepten erg leuk en creatief. Misschien wat minder geschikt om na een lange dag werken de keuken mee in te duiken, maar ik kan er zeker inspiratie uit halen. Het is ook leuk om eens nieuwe ingrediënten te gebruiken, dit kan je altijd weer positief verrassen. En het daagt mij ook uit in de keuken. Als je van koken en bewuste voeding houdt, is dit boek zeker een aanrader.

bieslook-en-polenta-

Bieslook en Polenta

Susann Probst en Yannic Schon