The green kitchen travels

Review Green Kitchen Travels

The Green Kitchen Travels is de opvolger van The Green Kitchen.  De auteurs, David Frenkiel en Luise Vindahl, al bekend van hun blog Green Kitchen Stories hebben met hun dochter Elsa een wereldreis gemaakt. Om de herinneringen van de reizen levend te houden, koken ze eenmaal thuis de gerechten die ze tijdens het reizen hebben gegeten. Zo ontstond het idee voor The Green Kitchen Travels.

The green kitchen travels

The Green Kitchen Travels staat net als The Green Kitchen vol met vegetarische en veelal ook veganistische recepten. Het boek bestaat uit meerdere hoofdstukken, waarvan er 8 echt recepten bevatten. De recepten zijn onder te verdelen in Ontbijt, Streetfood & Snacks, Salades & Bijgerechten, Soep, Hoofdgerechten, Drankjes, Nagerechten en Smaakmakers.

Naast alle recepten vind je er informatie over reizen met kinderen, hoe David en Luise eten en een hoofdstuk over de methodes en locaties. Het boek staat boordevol mooie reis foto’s. Dit spreekt mij persoonlijk heel erg aan. Het maakt het boek persoonlijk en ik krijg meteen zin om weer te gaan reizen. De foto’s zijn erg mooi en geven een impressie van de reizen die ze gemaakt hebben.

De food foto’s zijn ook mooi en passend bij het geheel. Normaal gesproken hou ik meer van frisse en lichte foto’s, maar ik vind deze foto’s goed in het reisthema passen. Want tja, op reis is nu niet eenmaal alles wit en licht, maar juist divers en kleurrijk.

halloumi burger

Bladerend door het boek, denk ik terug aan mijn eigen reizen en het heerlijke eten dat ik daar gegeten heb. Ik zie bepaalde gerechten ook terug in het boek, die ik zelf ook gegeten heb in Mexico en Thailand.

De recepten zijn origineel, vegetarisch en vers. Er komen geen zakjes en pakjes aan te pas. Het zijn geen standaard recepten en de ingrediënten lijsten zijn dan ook ietwat aan de lange kant. Het is daarom denk ik geen boek voor een snelle hap. Maar met wat meer tijd en iets meer voorbereiding zet je wel wat lekkers op tafel, en het is ook nog eens gezond.

Wat voor recepten staan er dan in?, zul je denken. Nou, denk bijvoorbeeld aan een Marokkaanse couscous salade met quinoa, amandel & munt. Of spiesjes met tempeh en papaja uit Indonesië. De wafels van pompoen en amandel uit de USA lijken mij erg lekker.  En wat dacht je van ananaslolly’s? Super leuk voor de kids! Vietnamese ijskoffie, eierbloemencurry uit India, zoete aardappelgnocchi,  koude avocadosoep en zo kan ik nog wel even doorgaan.Tempeh_papaya_skewers

Wat mij betreft is het tweede boek van David en Luise goed geslaagd. Een ideaal boek voor de vegetariër, de reiziger of simpelweg iedere foodliefhebber die van gezond eten houdt.

The Green Kitchen Travels

David Frenkiel & Luisa Vindahl